Jack kvaliteten

Jack och resesällskapet 3-åriga Cikoria. Hans nya flickvän ;-). Tyvärr tog resan på Jack och trots sällskap var han jättekass i magen och hade blivit trött. Hoppas ändå han orkar hålla igång, han är ju lite lat resan innan...
 
Idkontroll, här lotsad av hästskötaren Ebba
 
Duktiga Fanny visade upp Jack exteriört med bravur!!
 
Jack ställer upp duktigt framför domaren. Han fick fina vitsord och en bra bedömning
Typ: God Typ  - 8
HHB: Vackert huvud, lång välformad hals, väl liggande bog, stark rygg, välmusklat kors och lår - 9
Ext (Ben): ngt gracil, ej helt korrekt fram, vinklad i sin has - 7
Skritt: Vägvinnande - 8
Trav: God trav men mer cobtryck önskas - 8
Summa exteriör = 40p
 
Lite idolbilder :-)
Snyggponnyn!
 
Dags för löshoppningen, min förhoppning var ju att han skulle kvalificera till Riksponnyfinalen i år igen. Vågade såklart inte ta ut något med nya förutsättningar och domare men hoppet fanns...
 
Återigen levererade vår fina lilla hoppkanon! Han var lite loj och oengagerad efter resan men hoppade ändå hem en utmärkelse/diplom på fina 9-8, och med detta blev han delad vinnare för dagen tillsammans med en stallkamrat som hade exakt samma siffror :-). Nu siktar vi på Riks 28 sept!!
 
Jack i bakgrunden kollar in konkurrensen ;-). Lite kul med denna är att denna hästen var en av kandidaterna jag tittade på innan jag köpte Jack. Kul att se den!
 
Så var det dags för gångartsbedömningen under ryttare. Jack var HEEEEELT SLUT och duktiga Alexandra fick en verklig utmaning att hålla igång en redan lat häst som dessutom var jättetrött och detta på ett blött och tungt underlag... Men hon gjorde det med den äran!! Jag var så himla glad att se honom under ryttare. Han såg ut som en superkäck liten ridponny, kunde till och med visa lite register i sin lite klena trav!! Brydde sig inte om omgivningen eller något utan bara lyssnade på Alexandra. Kan inte med ord beskriva hur stolt jag var :-) och när jag sett honom ridas i 3 min bestämde jag mig för att jag inte brydde mig ett smack om vad han fick för bedömning, för detta är tusen ggr viktigare!
Dags för domen ;-). Som vi misstänkte fick han inte särskilt bra på detta provet. Han var lite oregelbunden stundtals i skritten och fick betyg 5, inget att säga om det. Traven fick han en 6:a på, domaren tyckte han hade fin energi men var något överilad. Inget att säga om det heller, han är fortfarande lite svag då han inte är riden så länge. I galoppen tyckte hon att han blev lite för kort och låg fram, fick betyg 7... Allmän intrycket är att det var "en vacker ponny som ser ut att ha ett bra temperament med god sambarbetsvilja och god utvecklingsbarhet. Väl visad i mkt fint skick." och sådana ord betyder mer än vilket betyg som helst! Fina ponnyn!! Han är ju bara riden i knappt 2 månader inför detta event och såklart behöver han mer styrka i bakkärran för att få bättre resultat... Prinsen!!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0