Inspiration!

Är på clinic med Jens Fredricson, riktigt bra måste jag säga. Han är informativ, underhållande och medryckande och jag har fått massa bra tips, hoppas jag kommer ihåg dom när jag kommer hem också ;-). Kortfattat var han väldigt fokuserad på att jobba upp hästens svaga sida och inte luras in i att jobba för mycket med den starka. Hästar är ju ofta lite lata när det kommer till jobb och lyfter gärna över ryttaren på den svaga sidan istället för att jobba på med den. Väldigt viktigt att komma till bra ridning med avspänd häst som har aktiverat ryggen och sprattlat igång sina bakben innan man börjar hoppa. Börja med att jobba hästen så den är liksidig och har en stadig kontakt med munnen utan att bli statisk, nyckeln är att aktivera hästen i bakbenen. När den är jämn, jobba med övergångar och att kunna reglera gångarterna, se till att det finns fler växlar att välja mellan i varje gångart. Jobba med ledarskapet från ryggen (gissa vem som lyssnade extra noga nu?! *s). Det är viktigt att hästen är trygg med ryttarens ledarskap och inte "- behöver känna doften av nervositetsvett"... Jobba med målbilden, att sätta höga mål men vara ödmjuk. Det behövs lite mer Zlatan i ridsporten!
 
HUR SVÅRT KAN DET VARA?!
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0