Grundläggande utbildning...

Utdrag ur Ridhandboken från Svenska ridsportförbundet om grundläggande dressyrövningar - första övningen...
"Att rida hästen mellan hjälperna betyder att vikt- och skänkelhjälper driver hästen bakifrån fram till bettet, så att det uppstår en stadig med mjukt fjädrande kontakt mellan ryttarens hand och hästens mun, såväl i halter som under rörelse. Denna kontakt kallas stöd."
 
Låt oss bryta ned denna information lite...
Att rida hästen mellan hjälperna betyder att vikt- och skänkelhjälper driver hästen bakifrån fram till bettet,
- Ella - dvs INTE klämma bakom skänkeln, dra tygeln ur mattes hand eller gå som en krabba när matte håller kvar. Det står inte heller om något att man ska ha blandade småhopp på bakbenen och skalla matte för att man hellre vill ha långa tyglar och lata sig...
 
så att det uppstår en stadig med mjukt fjädrande kontakt mellan ryttarens hand och hästens mun såväl i halter som under rörelse
- Ella - Det räcker alltså inte att stå fint på tygeln när man står stilla! Man måst ju röra sig också, du har stått stilla tillräckligt länge nu om du frågar mig...
 
Denna kontakt kallas stöd."
- Ella - stöd... Båda händerna, i ramen, you and me darling! Kom igen, jag VET att du kan!
 
 Ja, idag var det sannerligen inget roligt pass! Som alltid börjar jag klura på om det är något som är fel, men just nu är allt kollat och ska vara "top notch"! Det enda är att jag rider för dåligt och det ska banne mig bli ändring på nu, jag måste hitta tillbaka till det bra läget vi hade innan graviditeter och sadeltjafs. 3 år är tillräckligt lång tid för fjams-ridning, nu ska vi tillbaka! Basta!
 
           
            


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0