Tankar kring tävling...

Sist när jag var hos coachen frågade han mig:
-"Vad vill Jennie?"
Ja, jösses... Vad vill Jennie egentligen?! Det är en väldigt bra fråga som kan appliceras inom en uppsjö av olika kategorier och frågeställningar av mer eller mindre filosofisk karaktär, men ikväll tänkte jag skala ner den till ridning i allmänhet och tävling i synnerhet...
 
Det som är min absoluta viktigaste avsikt med ridningen är att LÄRA MIG DET. Rätt och slätt. Ridning är inget man lär sig på ett par år och sedan kan man allt, åh nej. Ridning är snarare något man TROR sig att man kan efter ett par år men ju fler år man fortsätter desto större insikt får man i hur lite av den ädla sporten man faktiskt behärskar. Det är en mycket märklig utveckling och väldigt olika många andra idrotter jag har sysslat med (Å andra sidan har jag aldrig riktigt brunnit för någon annan idrott som jag gör för ridningen, kanske hade jag kommit till en liknande insikt då)?! Det har alltid varit viktigast för mig att träna och hitta nya "aha-upplevelser" i ridningen och på den vägen komma till ett stadie där jag kan uppleva att jag faktiskt dansar med hästen, att vi är ett och jobbar tillsammans mot samma mål... Är inte riktigt där än.
 
Har egentligen aldrig känt att jag behöver ge mig ut och tävla för att nå denna symbios eller ens för att hitta motivation för att jobba efter det, snarare har jag upplevt tävlandet lite tvärtom men det har ju att göra med min prestationsångest och inget annat. För det kan jag erkänna att jag har, dock i lite mindre omfång nu än tidigare (läs, mindre efter mötena med coachen). Självklart är det fantastiskt att dra hem den där blågula rosetten och veta att "idag var vi BÄST" men samtidigt är det ytterst sällan jag har haft mina bästa ridpass på tävlingsbanan och det är inte där jag får den största kicken... Så behöver man ens tävla?! Det finns ju massor av sätt, jag vet personer som behöver tävlingarna för att det ska vara kul med ridningen, eller som har en superhäst som förmodligen hade sopat banan i de flesta starter men en ryttare som inte vill tävla alls, ryttare som lånar hästar, hästar som lånar piloter - ja, det finns förmodligen lika många varianter som det finns hästar, ryttare, medryttare etc och självklart får var och en bli salig på sitt. Är bara intressant att förstå hur andra tänker när man själv har såsat in på ett spår... Eller rättare sagt, försöker såsa in på ett spår ;-). Så vad vill Jennie..?!
 
För att skoja till det ytterligare så har jag ju 4 hästar och det blir ju lika många olika alternativ på vad jag vill. Och vad jag hinner. Är ju inte bara Jennie längre, finns ju 3 personer till i min familj som ska få plats... Men för att grotta ner det med hästarna så är det ju trots allt Ella som blir först ut. Vi är på gång, det går framåt och är för det mesta himla kul just nu. Med Ella vill jag hitta harmoni i ridningen och jobba tillsammans, även om det är svårt och tuff träning. Just nu är det lite svårt. Vi kan in emellan ha kanonpass där vi i det närmaste dansar, sedan kan vi ha pass som idag där vi trampar varandra på tårna... i otakt... och trillar... Ok, ska inte ställa för höga krav på mig själv efter 3 dagar med mage i olag men det hade ju varit kul att dansa jämnt! För att ta in tävlingsaspekten så har vi 2 tävlingar nästa vecka. Vi ger oss ut för att kolla av hur vi ligger till och för att öva på att tävla, det var ett tag sedan sist. Efter dom 2 starterna ska jag utvärdera vad jag vill. Just nu vill jag bara testa och se. Jag VET att det är tuffare klass än vad vi någonsin startat och just nu är vi inne i en kämpa-fas i träningen. Har inte riktigt jobbat upp styrkan och kondisen vi behöver, men tänker att 2 snabba starter är rätt bra. Sedan kan vi träna vidare inför sommarens eventuella starter, kanske kommer jag fram till att vi inte alls är tävlingstaggade i år utan "bara" vill träna?! Kanske är vi supertaggade och vill ut så mycket det går?! Det får ge sig helt enkelt men det känns som en bra plan med henne.
 
Resterande 3 rackare ligger just nu på is, Mels av uppenbara anledningar. Jack och Fille för att jag precis börjat damma av dom och sätta igång. Ska fundera lite till på planen för dom och återkommer i ämnet ;-)
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0