HFF dag 2

Hästföretagarforumet dag 2 blev kanon! VÄLDIGT bra föreläsningar rakt igenom och härlig energi. Man blev verkligen inspirerad och jag som lite då och då funderar på att byta bana blev ju lite extra sugen nu. Dock har vi lite för lite mark och kapital för att rodda igång något sådant nu så det får läggas på framtiden, eller nåt.... MEN - efter att ha lyssnat på mer eller mindre framgångsrika hästföretagare i dagarna 2 kan man sammanfatta med att om man vill satsa inom hästnäringen finns det några ledord som genomsyrade dagarna
 
- Mål och vision! Det är viktigt att ha ett tydligt, märtbart mål vart man vill komma.
- Passion! Om du inte brinner för det är det svårt att hitta rätt motivation, är inte bara ett jobb utan en livsstil...
- Våga! Du måste ha självförtroende och tro på din ide, om inte du själv gör det hur ska du då säljain den?!
 
Lite beroende på vad för typ av företag och storleken av det, men de flesta framgångsrika företagarna har en partner med en tydlig fördelning. Dock blev ju det mer vanligt ju större företagen var. Hästnäringen är ett ständigt växande område med köpstarka intressenter som är villiga att betala för lyx och kvalitet. Ett exempel är bling-bling marknaden som fullkomligt exploderad! Man vill verkligen ge sina hästar det bästa och lite mentaliteten "kosta vad det kosta vill". En hästägare kan gärna leva på havregrynsgröt en månad om det innebär att dom har råd att köpa ett riktigt fint glitterpannband till älsklingshästen ;-). Lite galet men  så är det. Sådana tankar stärker min teori om den typ av hästföretag jag vill driva och det är ju inte utan att man blir lite mer sugen... ;-)
 
Se bara på utrustningssidan. Jag vill köpa en ny hjälm och har hittat en jag gillar men då får jag punga upp med 3000 papp!! Jag tycker egentligen det är helt horribelt med så mycket pengar för en hjälm när jag kan köpa en med lika bra skydd för 6-700 spänn. Men för den här betalar jag extra för utseende, lite funktion då det finns lite fix-funktioner på den här och framförallt betalar man för märket. För ett starkt varumärke är A och O i ridsporten, det ska man inte sticka under stol med! Ganska intressant faktiskt... Inom hästnäringen finns utan tvekan kapitalstarka köpare så det är ju bara att komma på den där kanongrejen och köra ;-)
 
                        


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0