Rätt hyfsad snurr på ekorrhjulet...

Jag måste säga att senaste tiden med hästarna har funkat rätt bra, det är märkligt att man OFTAST brukar hitta vilken nivå man måste ligga på för att hinna med allt man behöver... Vi är fortfarande inte riktigt hemma, det som blir lidande är kvarvarande renovering tyvärr. Hade vi varit helt klara med det så hade vi inte haft samma stress kvar. Vi har ju fortfarande ingen värme i huset då vi inte har fått upp de sista elementen på ovanvåningen. Det som jag är mest orolig över är om snickarna lyckats dra någon skruv i vattenrören när dom satte golvet - då har vi banne mig problem!! Förhoppningsvis ska Gustaf kunna fixa klart det sista med elementen i helgen (läs sön) så vi kan få klarhet i om vi är klara eller måste riva upp allt golv igen *hemska tanke*!! Känns lite som ett krångelår i år så det skulle inte förvåna mig faktiskt, men nu ska jag inte måla f-n på väggen. Den dagen, den sorgen....
 
För att återgå till djuren kan man väl säga att den häst som blivit lägst prioriterad det sista är faktiskt Ella. I och med att det strular med det mesta - vilket man måste kalla det när man har en häst som inte kan ha bett i munnen eller sadel på ryggen - och hon dessutom på medicinering och "aktiv vila" så är det hon som får dra det kortaste strået när det kniper. Känns ju lite som att det kvittar när hon inte är riktigt igång, enda konsekvensen är ju att det blir en längre igångsättning. I helgen var jag iväg med henne och träffade sadelutprovaren igen, dags att kolla över sadeln då jag köpte den begagnad. Mycket riktigt behöver den stoppas om för att passa Ella bättre, det visade sig att den var lite "snett" stoppad då den hästen som haft den varit vääääldigt ojämn i kroppen. Hade Ella varit kärnfrisk innan hade det kanske inte spelat så stor roll men nu med hennes behandlade muskel blev det ju obehagligt såklart. Var rätt skönt när sadelprovaren kollade på sadeln efter den legat på Ella och direkt konstaterade att den skulle justeras! Blir till att åka tillbaka med sadel och häst i slutet av oktober igen då den nya stoppningen är inskrittad för att kolla en sista gång om det är optimalt eller om den behöver justeras ytterligare. Sedan kan jag inte göra så mycket mer med sadeloptimering för Ellahästen, får hon problem igen blir det till att djupdyka i felsökning helt enkelt... Men det tänker jag inte ta ut i förskott - den dagen, DEN sorgen... För att istället se något positivt med hennes aktiva vila så är det att JAG får röra på mig - ordentligt!! Vi har ju en lång, brant uppförsbacke som jag knallar i 2-3 ggr per vecka och gör inte det susen så vet jag inte vad som skulle göra det ;-). Försökte fota men bilden gör inte backen rättvisa - den suuuuuger sjukt mycket och man har rätt go mjölksyra efteråt!! En gång i veckan tar jag med mig Jack och tar backen också, för en liten 3-års B-ponny är det ett rätt bra arbetspass ;o)...
 
Jack jobbar för övrigt på för glatta livet, vi taggar final!! Har fått första starttid och det känns lite trist men inte så mycket att göra, vi får hoppas att han är på hugget och visar sig från sin allra bästa sida!! TYVÄRR är det ju lite andra förutsättningar denna gång i och med att man måste betala 1500 spänn för uppstallning så åker vi över dagen. Känns lite tufft att åka 2 tim för att sedan prestera på topp men det är inte mycket att göra för jag vägrar betala 1500 spänn för en övernattning! Dessutom startar vi 13:30 så det blir rätt vettig fm ändå... Nu hoppas jag iaf att han ska kunna slimma sig lite innan det är dags, han har lagt på sig liiiite men det är absolut ingen katastrof, blir till att gå i paddocken fram till det är dags, inget gräs här inte!! Håll tummarna att den planen lyckas ;-)
 
           
               
 
 Fille har hittat gasen och nu kan det bli lite lattjo när man rider. Han är vääääldigt snäll men det kan spritta till i kroppen och så flyger ett ben eller 2 lite hit och dit ;o)... Kul är det iaf, han är glad och positiv och det är huvudsaken!
 
Melrose tycker jag tar sig bättre och bättre förFille varje pass. Vi jobbar jättemycket med galoppfattningarna nu då hon envisas med att fatta fel. I princip varje gång och båda varven. Är ju såklart vansinnigt frustrerande men nu börjar vi få häng på det. Nu är ju tyvärr Amerigon på omstoppning så vi får väl se hur det går till den är tillbaka. Filles sadel är ju inte lika bra för henne men den funkar  och är iaf bättre än inget. Blir mycket tömkörning nu dock ;-)
 
Får väl se hur det går idag, Gustaf är sen och är hemma kl 18 i bästa fall, det ösregnar och jag har 4 hästar att rasta!! Blir nog sådär kul kväll...
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0