WOW

Sakta men säkert börjar jag återgå till normal sinnesstämmning efter förra lördagens besvikelse, den satt banne mig hårt inne!! Att missa sista tävlingen innan riduppehåll med Mels var sannerligen inte roligt :-(. Faktum är att det som fick mig släppa det var tisdagens sadelutprovning med Ella!! Jag red i Amerigon på måndagen - för att checka av att hon var ridbar överhuvudtaget... Var inget kul ridpass, man känner tydligt hur hon spänner sig särskilt i bogen och ryggen. Hon blir klämmig och tappar bjudningen och "hoppsasteget" kommer tillbaka. Bedrövligt.
 
Hur som helst, på tisdagen drog jag och Ella iväg till Åby hästklinik för genomgång, teri och utprovning av WOW sadel. Var VÄLDIGT spänd av förväntan inför detta då det "på pappret" verkade fantastiskt bra. Och det var det även på riktigt. En sadel som var optimal för Ella byggdes ihop, vi fick även en annorlunda sadelgjord, en sk "H-gjord" och mina önskemål om hur jag ville sitta tillgodosågs, vi red på Åbys minipaddock (typ 15x25 eller vad den kan vara), det var traktorer, grävmaskiner och träningslopp på travbanan så Ella var spänd som en fiolsträng men herrejösses vad hon gick fint!! Efter 15 min gick hon lika bra som efter en 2-dagars träningshelg med Jill och jag svävade på små moln... Kunde inte riktigt jobba henne ordentligt i galoppen då jag ville ha lite mer yta i och med att hon inte är ridmässigt igång men vi kände på den och det lilla vi lyckades med kändes bra. Våra åskådare (3 veterinärer och 1 vet.assisten) tyckte hon var superfin och gick kalas, "vår" veterinär sa att hon aldrig sett henne finare - så det var riktigt kul! Efter detta la vi på Amerigon och Ella blev som dagen innan, och vår lilla publik blev helt paffa. Tyckte hon gått från "-kanonfin" till "-högst medioker" och det stämde väldigt bra ihop med min känsla. I Wow-en var den hästen jag köpte för 6,5 år sedan tillbaka, alla dom kvalitéterna jag föll för var där igen, helt underbart!! Blev så tagen att jag började storgråta när jag satte mig i bilen för att åka hem...
 
Så nu ska Johanna på Wow komma hit den 17:e och jag ska rida ordentligt (har redan prel.beställt sadeln), sen är det bara att hosta upp med cashen ;-). Men jag har inget val, Ella dansade fram och inget annat i sadelväg kan konkurrera med denna känslan, har ju trots allt lagt på ett 50-tal sadlar på hästapållen genom åren...
 
Mer info: http://www.wowsadlar.se/
 
Annars är det tömkörning som gäller för Ella, har ju inget att rida i och har inte varit så taggad för barbackaridning det sista av någon anledning. Har ju iofs en tömkörningsclinic på måndag som vi ska vara med på. Anders Eriksson kommer och vi har fått förmånen (hoppas jag) att få delta. Ska bli spännande att se vad Anders kan göra med Ella bus, jag har ju onekligen lite svårt att jobba igenom sidorna ordentligt, särskilt nu när hon inte rids...
 
           
                       
                               Inte lätt att fota och tömköra samtidigt ;-)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0