Jag hänger inte med!!

Inne i ett sådant där stim när allt ruser på i 190 knyck och jag hinner inte med att landa mellan varven!! Det är barn, hushåll, städning och hästar, hästar, hästar!! Har varit iväg och tränat 2 ggr med Mels och varit på tömkörningsclinicen med Ella och har inte bilder på nåt!! Men jag ska FÖRSÖKA komma ihåg allt och skriva ner här så jag kan jobba vidare med det vi gått igenom...

Melrose har som sagt haft träningshelg. Det som är kul med Mels är att vi har haft bra ridning och kunnat köra på utan direkta avbrott ett bra tag nu så vi har kommit framåt hela tiden. Dag 1 fick vi visa upp oss, traven var riktigt bra och jag ville fokusera på fattningarna i och med att vi har haft lite problem med dom. De gånger hon fattar fel är det för att inte har sänkt innerbogen innan fattningen och jag stör henne med innerskänkeln. Det jag ska göra är att fokusera så hon alltid sänker bogen innan jag ens försöker fatta och i fattningen är det enbart för ytterskänkeln jag ska fatta. När vi får till detta blir det kanonfina fattningar! Skönt att få lite klarhet i var felet ligger (även om det blivit mycket bättre det sista). Dag 2 ville Jill att vi skulle göra en övning som hon får göra för sin tränare där man jobbar med övningar med fattningar från skritt men vi är inte riktigt "där" ännu. Har bara gjort fattning från skritt en gång med henne men nu ska jag öva på detta inför nästa gång så kanske vi kan köra då?!  Det blev istället att Jill satt upp och red Mels, var jättekul att se henne gå och ännu roligare att Jill tyckte hon var underbar att rida, är riktigt stolt över min fina häst :-). Planen nu är att jobba järnet med galoppen, fattningar från skritt och förvänd galopp!!         
  
           
 
 
På måndagen efter träningshelgen var det dags för Ella att få visa upp sig igen. Vi åkte iväg till Höglanda Gård i Kungsbacka och övade tömkörning med Anders Eriksson och det var riktigt roligt och vansinnigt nyttigt!! Mitt fokus på att få henne loss i underhalsen och aktivera ryggen på motsvarande sätt som jag gör när jag rider har lite bakslagit nu när jag inte kunnat rida henne och hon blir istället lite framtung. Jag har haft svårt att få igång hennes bakben och har svårt att komma åt henne i högervarvet. Demonstrerade för AE och det tog honom 2 röda att korrigera så Ella gick fram bättre än någonsin på tömmen. Det här med att komma åt henne ska jag ta på fyrkanten, jag ska använda innertömmen som en innerskänkel och vara snabb i vänstertömmen så hon inte fastnar (detta verkar nog knas för er som INTE tömkör hästar *s). Ang bakbensaktiviteten så ska jag starta igång även det på fyrkanten, tänka lite tramp fast ändå inte ungefär. Svårt att beskriva med ord men fan vad fin hon blev!! Ska genast se om jag kan få plats på en 2-dagars kurs för honom och verkligen jobba igenom det här. Det var riktigt roligt och ett bra sätt att stärka henne i bakbenen inför kommande utmaningar i ridningen. Enda kruxet var att jag tyckte mig ana en liiiiten klonk på det där högra frambenet när vi höll på. På tisdagen hade jag migrän så då vilade hon men så tömkörde jag igår igen och  hon såg stundtals halt ut i högervarvet. Plockade av tömkörningsgjorden och då var det borta?!?! Mycket märkligt!! Ska rida henne barbacka och känna hur det känns, är lite fundersam på om det är muskeln som spökar igen av gjorden... Den hade glidit fram lite, pratade faktiskt lite med AE om jag kanske ska satsa på en svanskappa. Jaja, tänker INTE nojja över detta utan vänta tills jag ridit henne. Blir tokig på den här hästen ibland alltså...
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0