And the wheel keeps spinning!!!

Ja, vad kan jag säga - det fortsätter susa på!! Snart är det december och jag kan inte förstå var det här året tog vägen?! Sedan sist har Iris börjat gå så smått (om jag inte redan berättat det), hon släpper lite då och då för att gå 3-4 steg på egen hand. Blir intressant att se om hon är helt självgående till jul men det är ju ingen högoddsare direkt ;-). Albin har kommit in i en väldigt märklig fas i livet, nämligen monster och spöken-fasen... Han är otroligt orolig att bli lämnad ensam, jag kan inte ens gå in i ett annat rum utan att han får lätt panik och det är rätt påfrestande. Han vaknar 2-3 ggr per natt och ropar förtvivlat efter mig med tårarna sprutande så sömnen för yours truly just nu är ingen höjdare. En BRA natt får jag 6 tim sömn, men det var länge sedan det var mer än max 3 timmar sammanhängande. Behöver jag säga att jag går som en zombie här hemma på dagarna och skallen är riktigt kola alltså!! I lördags var jag så knäckt att jag övervägde lämna Gustaf själv med sömnhuliganerna och ta in på hotell - på allvar!! Även om Iris har blivit bättre och inte ammar på natten så vaknar hon fortfarande ett par ggr. Blir skitjobbigt om dom inte är hyfsat synkade kan man säga. Som grädde på moset är båda raringarna förkylda och har åkt på ögoninflammation... SUCK!! 
Mammas prins hjälper till att städa...
 
    
 Hästarna mår rätt bra, Mels har blivit lite grinig helt ärligt men jag minns att Selene var som en huggorm vid denna tidpunkten så jag gissar att det blir till följd av hur fostret utvecklas. Nu börjar en snabb tillväxtfas, efter de första 150 dygnen väger fostret bara 3 kg men nu ska den upp till 10-15 kg på ca 90 dygn och det blir i princip helt färdigutvecklat fast i extrem miniatyrformat. I och med att hästar är flyktdjur växer fostret storleksmässigt de sista 2-3 månaderna för att hästen ska kunna vara relativt "normal" om ett rovdjur skulle komma och det är egentligen först nu man behöver börja fodra upp om man ska följa råden. Men jag upplever det som att Mels är rätt hungrig så hon får faktiskt lite extra ströfoder redan nu.
 
Ella vilar fram till jul. Provade ju ut Wow-sadeln igen och hon är fortfarande inte helt fräsch i ryggen så nu får hon vila tills 3 veckor innan sadeln levereras och då börjar jag sätta igång henne igen. Hon verkar inte jätteledsen över det då Ella liksom jag inte är särskilt förtjust i denna tiden på året... Ska bara rådgöra med vår veterinär om vi ska passa på att behandla henne i ryggen igen nu när hon ändå ska vila så det förhoppningsvis läker ut en gång för alla! Vill verkligen inte ha tillbaka det igen!
 
Fille går framåt i sin utveckling sakta men säkert. Tycker han växer lite nu så vi skyndar långsamt i vanlig ordning. Han växer inte direkt på höjden men han håller på att breddar och blir lite mer hästig och inte lika unghästtanig ;-). Han börjar fatta lite mer det här med galoppen och vi jobbar nu med att han ska ta kontakt med handen, än så länge mest på lina. Det som är kul är att han nu får anses att "inridningen" är avklarad och vi har gått över på "vidareutbildning". Planen är att vi kör på fram till jul ungefär och sedan får han vila så han och Ella kommer byta av varandra med någon vecka emellan så jag får lite semester ;-)
 
Jack har också avklarat sin inridning och går stadigt i alla gångarter både ute och inne. Kommer att hämta hem honom inom kort och det ska bli jättemysigt att få hem honom igen. Behöver bara få lite ordning på hagarna först, just nu är dom heeeeeelt bedrövliga!! Är galet trött på lervälling!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0