Uppsittning och avsittning ;o)

Då har jag ÄNTLIGEN ridit på Ella igen *yeyy*. Var hur kul som helst även om jag kunde valt en bättre dag än en dag då det blåser halvstorm... Jaja, ibland har man inte lyxen att välja utan det är bara att köra på ;o). Ella var lite spänd såklart men rastade henne på lina först och hade planen att rida 10-15 min. Väl uppe var det så sjukt kul att jag red minst 20 min. Gustaf var ute och fotade och på 95% av bilderna sitter jag med ett öra-till-öra leende. Ella kändes rätt fin med tanke på att jag inte ridit på 6 månader, inte hade vare sig sporrar, spö eller short chaps samt är löjligt stel och osmidig. Ryggen är verkligen inte alls i bra skick just nu (men det är ett kapitel för sig). Till en början kändes det som att Ella hade betong i munnen men det gick över på 5 min, det som var lite trixigare var att rida fram henne ordentligt. Hon gick och småspände och backade av och då är det inte så kul och det känns som att en exposion är nära... Och det var det! Inackorderade unghästen i hagen bredvid paddocken fick sig ett frispel när vi travade förbi och hoppade till, Ella och jag blev lika överraskade båda 2, hon kastade sig åt höger - jag åt vänster... *hahaha*... så jäkla typiskt, hade jag varit lite smidigare hade jag suttit kvar i sadeln men nu "hoppade" jag av henne lite snyggt och landade på fötterna med tygeln i handen. Gustaf som tittat bort i max 2 sekunder missade hela grejen och trodde jag suttit av för jag var klar... 

Annars var det mest fokus på att lösgöra bushästen. Jobbade med att försöka "rida loss underhalsen" som är mantrat och som jag tycker fungerar väldigt bra. Särskilt viktigt när hon är såpass på hugget som hon är när det blåser ordentligt. Blev väldigt positivt överraskad både av ridningen och när jag tittade igenom bilderna Gustaf tog (när jag väl slutat sura över hur klumpig jag ser ut med 3 tröjor på mig), hon är MYCKET bättre ihop i kroppen än vad jag hade förväntat mig efter detta uppehållet! Kändes som att det förmodligen inte ska ta så jättelång tid att komma tillbaka till den ljuvliga ridningen vi hade innan jag fick sluta i höstas. Det kändes också som att hon var glad att få komma igång och ha matte tillbaka, var positiv och arbetsvillig. Ska hon vara så här trevlig i utgångsläge måste jag verkligen försöka hitta shortchapsen så jag får lite mer stadga i skänklarna för det här kan ju bli riktigt kul!! :o)


           

           


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0