Hästmål 2013?!

Sitter och klurar lite på målen för hästarna nästa år... Känns på ett sätt som att det inte är någon idé att sätta några mål då dom alltid tycks gå i stöpet av olika anledningar :-(. Men nu ska det inte komma några fler graviditeter som senarelägger målen och det ska förhoppningsvis inte vara några långvariga skador heller! Känns som att vi har haft nog med det i år! 2012 har helt klart varit ett bedrövligt år ridmässigt, red Ella typ mars-april, barbacka maj, behandling och igångsättning över sommaren, barbacka september-nov och sen behandling och vila igen... Dessutom gick hon ju inget vettigt från sept 2011 så det är över 1 år som runnit ifrån oss. Är verkligen suuuuupertrist! Inte så konstigt att jag hoppas på 2013?! Planen är att börja sätta igång henne nu,, så hon är lite slipad i kanterna innan det är dags för nya sadeln som kommer i mitten av januari. Det blir verkligen ingen rolig igångsättning med tanke på hur den här vintern ter sig; bara tanken på en igångsättning med Ella i januari säger en hel del, lägg till ingen paddock, inga fält och ett ridhus hon är urtramsig i även när hon är fullt igång och där det inte är ok att longera och tömköra - jiiihooo!!! Första ridpasset gjorde jag igår, uteritt barbacka och Ella tackade för detta genom att få ett tvättäkta glädjetokfnatt!! Problemet när hon får det är att vi snackar stegra, bocka och sin berömda capriol med twist - JAG.SATT. UTAN.SADEL!!!!! Men tack och lov satt jag kvar (utan att ens vara nära att sitta löst konstigt nog?!) och vi red ur stormen ;-). Visst var hon pigg som satan men det gick bra och jag fick en liten självförtroendeboost inför kommande igångsättning. KANSKE är det bara nyhetens behag och hon lugnar ner sig?! Inte för att jag tror på det själv men man kan ju hoppas?! ;-). Målmässigt så är det väl egentligen samma som vi haft dom senaste 2-3 åren med viss modifikation, först och främst ska vi se till att hon går att rida överhuvudtaget! Tar en lång och stabil igångsättning, räknar med jan-mars och fram i april (om allt känns bra) börja jobba med att befästa henne inför MsvC-kvalen... Har inte studerat TDB ingående men räknar inte med att starta något förrän kanske Ale Jennylund i mitten av juni - tidigast! Går allt bra så tänkte jag ägna hösten och vintern åt att få till dom där förbenade bytena! Nästa år är Ella 10 så det är väl så dags?!
 
Målen för Melrose där emot är superklara! 1. Få en okomplicerad fölning och ett friskt föl!!! 2. Vara mamma... Börjar med henne igen TIDIGAST mitten av september men det beror helt på hur det är med Ella och Fille, ev får hon ett helt år att bara mysa med fölis tills dess att den är avvand och först då börjar jag med henne. Jag har ju lite annat att pyssla med förutom hästarna också och 2013 är ett mellanår för henne ;-).
 
Fille däremot ska förhoppningsvis få bekänna färg nästa år ;-)! Såg att dom ska ha unghästklasser på GHEC i mitten av Juli och det passar ju bra att ha som första mål för honom :-). Jag har inte bestämt mig hundra ännu om det blir kvaliteten eller championaten, det beror lite på hur han funkar efter vintervilan och hur långt vi har kvar ;-). Men som sagt, allt hänger på hur han är och hur växtperioder och annat faller ut - tänker skynda långsamt med mitt hjärtegryn!
 
Jack hade jag en plan för tills för ett litet tag sedan, men nu börjar jag tänka om lite... Ska ju såklart försöka hitta en liten pilot till honom men jag har inte riktigt bestämt mig för upplägget ännu. Ska börja kolla runt lite på hur allting ligger med datum och så, sedan lägger jag planen därefter. Oavsett ska det bli jäkligt roligt nästa år i och med att barnen kan börja åka lite lätt på honom! Men han ska få en låååång vila först, räknar inte med att sätta igång honom förrän fram i mars.
 
Men nu närmast handlar det bara att ta sig igenom vintern! Just nu är det rent ut sagt fördjävligt med fruset och is, det är till och med så jag saknar leran... :-(
 
           
           
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0