Melrose

Får börja med att säga att jag faktiskt inte har någon nyligen tagen bild på Mels. Hon har ju gått och drällt i hagen sedan hon betäcktes men är igångsatt för en dryg vecka sedan... Hon är i ärlighetens namn ganska tjock så får se till att rida henne i form, nog för att hon är dräktig men hon ska inte se ut som en valross redan ;o). Har egentligen inga nyheter om dräktigheten förrän i mitten av september (då hon ska kollas igen på 90 dygn och kalaset ska betalas) men jag har 2 superbrunstiga ston i hagen och Mels är TOTALT ointresserad så det bådar ju gott! Hon har nu gått 53 dygn och då är statusen på fostret följande;
 
DYGN 50
Nu är embryot lite längre än 2,54cm lång, vilandes i sitt gränsområde om 7,2cm i diameter. Du kan se små revben under det tunna skinnet, dess kupolformig huvud påminner lite om en Chihuahuas och det har utvecklats ett tydligt kranie. Öronen ser nu ut som små trianglar och böjleder har utvecklats. Vid detta stadie har nu embryot utvecklats till ett foster. Vid ultraljud ser du att fostret nu ligger på botten igen på grund av en längning utav navelsträngen. Nu är det sista gången du kan se hela ditt föl på ett ultraljud, det är nu ungefär lika stort som en Pecant nöt. Inom bara några veckor så är fostret för stort för skärmen.
 
           


DYGN 60
Fölblåsan är nu slapp och formeslös längs med livmorderns väggar. Fostret är ungefär 6,35cm långt. Du kan tydligt se att det nu är en häst, tack vare att det utvecklats små hovar, med sula och allt. Huvudet är fortfarande lite invecklat men mindre än förut. Fostret är hårlöst och ungefär lika stort som en hamster.

      

   

Ridmässigt är Mels lika rolig som vanligt. Har visserligen bara ridit 2 pass, varav en uteritt men hon är ju kul alltså... Bjuder som sjutton och nu är fokus på att hon skall vara jämn och stadig i handen (acceptera bettet ordentligt), det ska byggas upp en ordentlig grundkondition och jobba mycket med tempoväxlingar. Hon kommer få jobba så länge vi orkar över vintern. Det stora är ju att bita ihop och rida hela vintern. Jag brukar ju tappa stinget lite när det blir mörkt och kallt men jag ska verkligen försöka bita ihop och rida till feb-mars någon gång. Nästa vecka kommer dessutom en tjej som heter Helena börja testa rida som medryttare till Mels så vi får se om det passar. Ska bli kul och jag hoppas verkligen att dom klickar...

 



Kommentarer
Pernilla

Ska bli kul att följa en annan floricellobebis!

Såg du bilden på honom jag la upp i min blogg?

Svar: Nej, det får jag kolla!
Jennie

2012-08-07 @ 20:10:07
URL: http://Pontes.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0