Esmeralda

Då har turen kommit till stallets drottning, Ella är äntligen friskförklarad igen efter sin behandling i manken. Har ju hållt igång henne på halvfart under tiden - dock utan sadel i ytterligare 7 veckor... Det är alltså totalt 10 veckor utan sadel den här säsongen och det känns rent ut sagt förbannat tråkigt!! Vi var såååå på gång i våras och hade en PERFEKT tävlings- och träningstermin planerad men så blev det pannkaka av alltihop :o(. Extra trist i den här historien är att den sadelutprovare (Horse Farm i Falkenberg) som hjälpte mig och som resulterade i den defekta sadeln har inte tagit något som helst ansvar i detta och jag tvingas nu kontakta KO. Men det får bli ett eget inlägg!!
 
Nu är det Ella som gäller! I fredags red jag första passet i den nya Amerigosadeln efter uppehållet, det blev en träning för Jill. Tyckte att det var lika bra att få hjälp att komma igång, har varit lite hela havet stormar över min sits när jag ridit barbacka och nu ville jag ha en kickstart. Ella tyckte det var lite småjobbigt såklart men i slutet blev hon jättefin. Fick lite bra övningar att jobba på, bland annat en övning där man börjar i skritt på fyrkanten, rider 8m volt, när man vänder ut mot väggen - galopp - gasa en bokstav- 8m volt i galopp - mot väggen ö.g skritt... Så fortsätter man så. Perfekt övning för oss som måste öka kvaliteten på enkla byten. Samtidigt så övar man samlingen hos hästen, blir lite per automatik så nu i början får jag jobba med att Ella inte samlar sig för mycket! Sedan fick jag läxa (som vanligt) att jobba med rakriktningen i alla gångarter. Rätt knäppt att något så självklart behöver "tjatas om". Mycket hänger i att jag är för dålig att hålla ihop Ella i vänster sida, hon drar sig fri och då lever bogen sitt eget liv (oops). En annan övning vi ska jobba med är att rida ö.g mellan öppna höger-vänster på medellinjen och rida enbart för vikthjälperna. Jag har en tendens att börja ratta över henne med tyglarna och det stör ju bara. Rent generellt ska jag bli dressyrryttare på riktigt genom att förfina mina hjälper och inte vara så yvig och "unghästig"... Hehe, är bara att jobba på ;o). Har bestämt mig att nu jäklar ska vi vidare!! Är bara att bita ihop och gå ut i regnet och rida, vill inte tappa mer tid, med graviditeter och sadelmeck känns det som att det räcker. Dessutom är Ella så himla rolig att rida nu och det känns som att vi är riktigt nära nästa stora steg!
 
           
                                               Foto: Petra Alm


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0