Ella-bryderi

Jag har huvudbry vad det gäller Ella. Hon känns inte helt 100 och jag vet inte i vilken ände jag ska börja...

Hon är en sådan häst som har det jättejobbigt med brunst och fällning, har varit så varje år nu och så även nu. Fattar inte hur en häst kan brunsta så mycket och länge?! Har varit brunstg mer eller mindre i 3 veckor nu... Hon känns "konstig" i traven, lite ojämn och tjorvig i munnen, vill inte riktigt gå fram. I galoppen är hon riktigt fin (och det har historisk varit den svåraste gångarten att få till). Det känns som att det kommer bakifrån?! Bad Gustaf titta när jag red i lördags och han tyckte det såg ut att vara "nåt" med vä bak. Hittar inget vid visitering, är torr, fin och kall. Kände igenom henne och hon är spänd/stel runt länden. Fick tips om att en del hästar kan uppleva att det gör ont i pälsen när dom fäller och blir stela i länden...?! Just nu fäller Ella som en galning och hon blir fullkomligt skogstokig när jag ska lägga på täcket så det är ju inte helt otänkbart. Igår tömkörde jag och såg hon är lite stel i vänstersidan men det ser mer ut som att hon behöver jobba igång sig. Masserade och stretchade efteråt.

Sadeln fick hon i somras och då låg den som en smäck men hon föll ur något vansinnigt när hon flyttade över vintern (men är fin nu igen) och sedan dess har den legat "sådär", har provat lite olika alt på pad och anser ändå att den är ok. Kan inte hålla på  att byta sadel för minsta lilla grej heller...

Kör väl på med lösgörande arbete, massage, stretch och ordentligt arbete med piggborsten en vecka och ser om det blir någon förbättring, annars får jag kolla upp henne...

           
Vill ha tillbaka detta leendet när jag ridit Ella, vill att min lilla häst ska må bra!

           


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0