Tävling 2x LA:1

Igår var jag iväg med Ella och red div 2 här i Ytterby faktiskt. Var väldigt lyxigt med 7 min bilfärd till tävlingsplatsen och tur var väl det för min första start var 08:15 och den andra 14:20!!! Åkte faktiskt hem med Ella emellan så hon fick pausa ordentligt i den helt otippade sommarvärmen med 26 grader och strålande sol som dök upp från ingenstans... Jag tycker inte om att rida 2 klasser! Tycker det är svårt att veta hur man ska lägga upp framridningen till resp klass, sen om det är som igår men rätt tungt underlag på framridningen (och värmen på det) blir det ändå svårare. Med facit i hand red jag fram lite för kort till första klassen och lite för länge till andra... Jaja... I första klassen var hon inte riktigt igenom i båda sidorna vilket visade sig i bedömningen, jag tappade henne lite i högersidan och det drog ju såklart ned. Ella började ju såklart att stolla när vi kom in i ridhuset, lite brall, bakut och spark mot skänkeln i första galoppen där inne *suck*. Fick tryckt till henne lite extra med skänkeln och efter det uppförde hon sig, tack och lov hände spektaklet INNAN startsignalen! Klantade mig fullständigt på första skänkelvikningen (fick betyg 5) och det är inte okey! Ella rider lätt på 7-mässiga skänkelvikningar bara jag skärper till mig. Är grymt irriterad på mig själv för den, där red jag bort 4 poäng!!! Tappade lite poäng i alla fattningar, hon är ju lite ostadig där fortfarande men vi jobbar iaf på det. Var iaf rätt nöjd med ritten ändå även om jag gärna hade sett att vi ridit fram lite till för att komma igenom sista biten. Fick iaf 63,68% och det är ju helt okey, blev 16 av 33 starter.

I andra klassen fick jag ridit igenom henne ordentligt och hon kändes skitfin, däremot blev hon lite matt när vi väl kom in på banan. Med facit i hand kunde jag ridit 10 min kortare till andra (och ridit dom längre till första istället men det är ju alltid en laborering). Fick en lite jämnare ritt med bättre känsla i andra klassen, dock ny domare och denna gången lite lägre bedömt. Hade i princip samma slutpoäng "där uppe" men det var större skillnad "där nere" och det gjorde differansen på ca 2,5%. Slutade på 61,05% i andra klassen och slutade 16/29...

Är på det stora hela mycket nöjd med Ella, men nästa omgång ska jag nöja mig med en klass även om jag inser att det är ett vågspel med avseende på Ellas fjanteri. Å andra sidan kan jag rida fram som jag vill och det blir nog bättre totalt sett... Hoppas jag ;o)

           


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0