Melrose

Okej, ska försöka berätta lite mer utförligt hur det har gått med mina sjuklingar... Som jag säkert nämnt så har ju Melrose varit suspekt halt ett tag?! Har ju haft ute hovslagaren X antal ggr och vi har varit inne på hovböld men han har inte velat öppna utan avvakta och se om det ger sig efter som den verkat ligga antingen djupt eller högt (eller båda). Förra helgen åkte vi i familjen bort på fre kväll och kom hem sön middag, när jag åkte var hon halt men inte bedrövligt. Jag la på ett våtvarmt omslag som jag tänkte kunde sitta över helgen och Mels skulle ut i lilla hagen precis utanför stallet. När jag kom hem på söndagen var lillhästen i princip blockhalt och svullen som fan i benet, ville inte alls gå på det och låg hellre i boxen...Ajajaja, inte bra!!! Blev ju såklart skitnervös och fick på måndag morgon ringa veterinär för att få komma in på akuttid till klinik. Åby som jag brukar åka till hade ingen tid på måndagen och ingen hovslagare förrän onsdagen så jag ringde Ale. Dit fick jag en tid redan kl 11 samma dag så det var toppen! Fick hjälp av mamma att lasta henne hemma och drog iväg. Väl där kollade vetten lite snabbt på henne och hon var 3-4-gradigt halt :-(. Hon blev röntgad (5-6 plåtar) och det fanns inga konstigheter öht vilket såklart var väldigt skönt. Sedan blev hon visiterad av hovslagaren och visade såklart reaktion så han började skära upp... Det visade sig en stygg, stygg hovböld som i princip gick från trakt till trakt längs med hela lamellranden!. Det var även risk för att den sträckte sig upp från tån till kronranden på ett ställe men dom ville inte skära upp för mycket om det inte behövdes. Istället tog vi beslutet att gipsa och avvakta i 2 dagar och sedan kolla igen. Mels stannade på Ale under tiden. På onsdagen var det dags att kontrollera, typiskt nog krockade det med den planerade kastreringen av pojkar X2 så jag kunde tyvärr inte vara med när dom tog av gipset. Men vetten ringde efteråt och sa att det var helt klart över förväntan! Bölden hade dränerat sig riktigt fint och var inte mer utbredd än det som redan var öppnat. Hon hade fått nytt gips och jag kunde få hämta hem henne. Återbesök om en vecka och i bästa fall kan hon få en sko redan då!!! Fantastiska nyheter och väldigt skönt att få beskedet INNAN vi började med pojkarnas ingrepp... Åkte och hämtade hem henne så fort pojkarna var installerade hemma igen och prinsessan var jätteduktig och lastade sig själv! Väldigt skönt när matte var ensam ;-).

Nu står hon här hemma, boxad sålänge gipset sitter. Hon tycker det är ap-tråkigt såklart men är verkligen superduktig. Står snällt och lugnt trots att hon är ensam i stallet. Nu på helgen är det ju lite lättare då man kan vara ute mycket med henne men i veckan blir det ju lite jobbigare... Jaja, det ger sig! So far, so good!

           
                     Nyfiken Melrose på Ale i väntan på veterinären...
  


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0