Dagen som gick i moll...

Gårdagens veterinärbesök slog verkligen min värld i spillror! Fille har en förträning i ryggmärgskanalen på 5e och 6e nackkotan och det gör att han inte har kontroll på sina bakben då nervsignalerna inte kommunicerar 100%igt mellan hjärna och bakben. Eller det KAN vara så, det KAN också vara att växtfasen han är i nu förvärrar situationen och när han är färdigväxt kan det i princip försvinna. Men det kan ju såklart försämras och bli så illa att man måste ta bort honom... Att ta bort min älskade Fille-Prins finns inte på kartan, han bara måste bli bättre!!! Det jobbiga är att det finns inget man kan göra verkar det som, annat än att vänta och låta tiden avgöra. Han ska gå en kur Metacam nu i 10 dagar och sedan släpper jag honom och Jack på det fina betet vi fått tillgång till. Sedan är det bara att hålla tummarna! Har läst att viss form av sjukgymnastik kan förbättra men jag har inte hittat några förslag på rörelser utan måste forska vidare i det. Det ska också finnas något homeopatiskt medel som tydligen kan hjälpa men har inte fått något namn på det ännu heller. Tyvärr är det vanligaste scenariot att en unghäst (1,5-3 år) drabbas och blir borttagen relativt omgående så det verkar vara dåligt med positiva historier i ämnet när man letar hittar man i princip inga solskenshistorier alls... :o(

Vad jag hittat mer är att man kortsiktigt kan gå in och behandla, på hundar (och på hästar i USA) har man utfört olika kirurgiska ingrepp, antingen slipa kotorna för att avlasta eller steloperera de drabbade kotorna... Såvitt jag förstår är dessa ingrepp inget man gör i Sverige?! Det finns tydligen också lite mer kontroversiella åtgärder som akupunktur och kiropraktik men där har jag inte hittat något mer ännu än att det förekommit i vissa fall... Är bara att leta vidare!

Man kan läsa mer här: http://www.hastklinikerna.se/fraga-veterinaren/nervsystemet/slingerwobbler/ 
och här: http://www.uky.edu/Ag/AnimalSciences/pubs/asc133.pdf

ÄR DET NÅGON SOM LÄSER HÄR SOM HAR INFORMATION FÅR NI GÄRNA KOMMENTERA OCH UPPDATERA MIG, HÄR ÄR JAG UTE I EN GRÅZON....


Kommentarer
pernilla

jag har tyvärr också dålig erfarenhet, min stallägares ena unghäst fick liknande problem vid inridning och togs därefter bort.



däremot vet jag en tjej på buke som valde att operera sin häst. Hon fann nån på ulltuna som gjorde det och även om agria inte bekostade det är hästen som jag förstår det frisk idag.



hon heter sannaaaaah där, här är en länk till ett av hennes inlägg. Du kan söka mer på buke, hon har haft långa trådar om det. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=11429590#post11429590

2011-05-15 @ 19:16:54


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0