Huvudbry!

Det snurrar i huvudet, är som en myrstack där tankarna irrar runt likt arbetsmyror som förtvivlat kämpar att få göra rätt för sig… Skillnaden är att mina tankar är mest flummiga och jag vet egentligen inte varför det snurrar så? Att det är mycket nu är väl ingen som undgått men jag känner mig egentligen inte stressad över det i detta nu, däremot vill jag reda ut begrepp och prioriteringar. Provar att skriva av mig så får vi se om det blir hjälper…

 

Efter gårdagens tävling är jag rätt splittrad. Där vi är nu håller jag på att komma åt Ella ordentligt och förhoppningsvis är det snart befäst, men innan det är det kan jag tycka att vi inte har på en tävlingsbana att göra. Å andra sidan behöver jag öva på att rida program och var ska jag annars göra det? Personligen vill jag känna mig REDO att gå ut och det gör jag inte i dagsläget. Det är fortfarande för många saker som är sköra, Ella kan stundtals ligga kanon i formen men är inte stark där ännu och faller ur, faller fram varpå kommentaren blir ”öppen/lång i formen” och vi får 5-6 i betyg. Jag köper det, vi har inte befäst en lite mer samlad form ännu men det gör inte saken mindre frustrerande! Jag vill inte gå ut och göra 50%-någonting rundor. Jag vill att vi ska ligga på 60-62% som lägsta nivå oavsett domare! Det kan hända att jag behöver mer tävlingsrutin men jag tappar självförtroende om vi rider runt som vi gör nu och ett tappat självförtroende hjälper inte, tvärtom. Funderar på om jag ska be Anki att vi varannan gång jobbar med programträning istället?! På så vis övar jag linjer samtidigt som jag måste jobba med Ella? Sedan kvarstår faktum - är hästen är på plats och medgörlig så spelar det ingen roll om jag tränar eller tävlar – hon ska gå lika bra ändå! Basta! Planen just nu känns som att det är fokus på att befästa, få Ella rund och fin och framförallt STABIL i den runda, fina formen. Jag ska börja rida med kandar efter inrådan från både ordinarie och bonustränare och jag ska vänta med att tävla tills jag och Petra åker till Färgelanda i sommar. Se där, där kom ju planen bara jag skrev av mig… Ibland är det fantastiskt bra att blogga!


 
En vacker dag kanske jag kan få Ella gå så här ihop?! (Bild från Emelie Brolins blogg på Agria)
 
Med unghästarna är det inte så farligt med huvudbry just nu, Mels börjar sitt sommarlov denna vecka och ska vila hela juni månad sedan är det dags att matcha henne mot kvaliteten i mitten av september. Pojkarna ska släppas på bete till helgen. Ska bara få tid att gå bort och dra en ny undertråd innan. Imorgon kommer vetten ut och tar blodprov på Fille där vi ska kolla borrelia och erlichia (om inte annat för att utesluta), när det är taget ska dom avmaskas och sedan är dom redo. För övrigt tycker jag Fille verkar vara på ett strålande humör och mår hur bra som helst. Har valt att förtränga den dystra diagnosen och ta det som det kommer… Pojkarna känns redo för sommarkollo och det känns fantastiskt bra att ha den underbara hagen på 5 min promenadavstånd :o)

 

Då var hästarna avhandlade. Då har vi hus och stall kvar… I helgen fick jag målat färdigt Albins rum och det blev jättefint. Nu ska vi bara åka och köpa tak, måla det vitt och smäcka upp. När taket är på plats ska golvet in, BORDE gå rätt fort hoppas jag det hela handlar (bara) om tid. Sedan är det bara att byta ut dörren i hans rum och det är färdigt. So far, so good. Efter Albins rum är det dags för badrumsrenovering och det blir ju ett kapitel för sig. Vi ska ju byta plats på toalett och klädkammare på nedervåningen. Dels för att vi på så vis får lite större badrum och dels för att det blir bättre flöde och logik i huset. Fördelen är att vi inte behöver göra oss av med gamla toaletten innan den nya är på plats (förhoppningsvis) och det underlättar ju massor. Nackdelen är att vi kommer vara utan klädkammare ett tag men det får ju gå. Vi hade i ärlighetens namn behövt en groventré för att det skulle vara komplett, men att göra en groventré innan känns lite meckig och skjuter ju fram renoveringen av toaletten… Sedan är det sommar och vi behöver måla klart ladugården, vi behöver måla huset, vi ska bygga en box till i stallet (där har jag iofs en grymt bra plan) och vi ska stängsla om hagarna så vi får dubbla sommar/vinterhagar till alla inblandade… Vi ska öppna upp på ovanvåningen för att kunna planera bättre hur vi ska lägga upp rummen där och få till ännu ett badrum, dock modell större… Planer finns, inget snack om saken! Inser att jag inte fått rett ut begreppen kring renoveringen just nu men bubbla av räcker ibland…

 



Kommentarer
pernilla

hur kom det sig att du kollade upp Fille?

vad är det för symptom han uppvisar?

2011-05-24 @ 09:53:37
Jennie

Han är lite släpig i sina bakben vid ut- och insläpp, egentligen inget allvarligt men jag ville kolla upp det ordentligt innan jag börjar klättra på honom... Tji fick jag!

2011-05-24 @ 13:56:12


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0