Tillbaka i sadeln

Då har jag äntligen blivit tillräckligt kry för att kravla tillbaka upp i sadeln, har inte ridit på en vecka!! Började med Trollet och var nog lite inställd på att hon skulle vara lätt i både fram och bak pga den lilla vilan men tji fick jag. Hon var ur fin som helst!! Jobbade på bra i traven, vilade till och med på steget medan hon sökte kontakt med handen. Jättehärlig känsla. I galoppen bjöd hon på bra framåt och jag hade inga som helst problem att hålla igång henne genom kortsidorna (blir lätt avbrott annars). Fortfarande har hon svårare att komma upp i höger galopp men det är ju knappast vare sig unikt eller ovanligt för ung donna ;o). Hade bett Gustaf hålla lite koll på oss då jag red ensam i paddocken på kvällen och när jag kom in sa han att han först trodde jag hade bytt häst och tagit Ella för hon hade gått så fint och han kände inte igen henne i galoppen - "sen när fick hon så bra galopp undrade han, var ju jättefint i uppförsbacke"... Hihi, var ju skönt att min känsla att hon känts fin även var det som uppfattades av "publiken" och väldigt skönt att hon börjar växa in i den hästen som jag en gång inbillade mig att jag köpte ;o)

Ella var också jättefin. Jobbade med (min stora favoritsysselsättning) nämligen övergångar och tempoväxlingar. Vårt stora problem är att Ella faller alltid isär i övergångarna; nedåt blir hon lång och abrupt medan hon i växlingarna uppåt slår sig fri och blir lång genom det. Mitt stora problem är att jag faller fram, blir stark i handen och sitter inte på hennes bakben... så vi har ju lite att jobba med ;o). Men vi kämpar på och vi lyckades till slut förbättra oss båda och ips vips blir allt så mycket enklare! Tempoväxlingarna är alltid bra, i och med att hon inte är så pigg på att ta mina skänklar över vi upp tajmingen med växlingarna och helheten blir så mycket bättre. Känns bra och jag börjar faktiskt bli mer fokuserad när jag rider och har oftast en plan med varje ridpass - äntligen!! ;o)

Så det går framåt ändå, trots en veckas vila. Är så skönt nu när paddocken är användbar igen och kvällarna blir ljusare för var dag som går... Hoppas på att hästarna får hålla sig friska och vi får en ridmässigt bra vår :o)

Tjolahopp!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0