På hästfronten massor nytt!

Jösses vad slapp jag varit med att uppdatera bloggen! Har varit fullt ös hemma hela veckan så jag har inte fått tummen ur. Har gjort några tappra försök ett par gånger men inte riktigt kommit igång och struntat i det istället... Ooops! Så nu blir det en catch up som heter duga ;o)

Ella har gått riktigt bra de sista veckorna. Under Skandinaviumtiden stod hon ju hos min tränare och jag lyckades få till 5 pass i ridhuset på dom 8 dagarna hon bodde där och det kan man ju inte klaga på. Det känns som att vi har kommit till nästa plan nu och det är kanonkul. Galoppen blir starkare och starkare och jag kan jobba henne betydligt mer än innan, traven likaså. Har fortfarande en del tjafs med huruvida man ska ha bogarna där matte vill att dom ska vara osv men det hör väl till ;o). Har fortfarande en bit kvar innan vi är tävlingsklara dock. I fredags blev hon vaccinerad så vi har haft ett par lugna dagar men nu börjar paddocken skymta fram så SNART kanske vi kommer igång ännu mer?! Är ju onekligen lite jobbigt att åka med trailer varje gång man vill rida...  

Om Ella växlat upp så är det ingenting mot vad Trollet har gjort! Christine hjälpte ju mig  att hålla igång henne under GHS och nu går hon 3-4 dagar i veckan. I tisdags var vi i ridhuset på Vena och red för första gången och jag tyckte hon var jätteduktig. Såklart lite sådär med bjudningen stundtals och lite småtjafsig med bettet men jag hade inte förväntat mig något annat heller. I onsdags var C och tömkörde henne och då hade hon varit lite tramsig emellanåt, hade rest sig 2 ggr och gick omkull andra gången. Tack och lov hade det gått bra, hon hade bara skrapat sig på 2 ställen på ena bakbenet med broddarna men det är ju sånt som händer. Blev inget konstigt av det iaf och i fredags red vi ut med M&M. Har bytt bett på henne till ett lite smalare med D-ringar och det gjorde stor skillnad med tjafsandet (misstänker att förra bettet var för tjockt då hon är rätt liten i munnen). Dock märker man att när hon börjar bli trött börjar hon trixa med bettet, bra grej att ha med sig så man inte rider för mycket :o). Hon har även fattat att det är mindre jobbigt att skritta ordentligt och slutat nästan helt med att takta och det är jätteskönt, är vansinnigt obekvämt att rida när dom taktar... En sak jag hunnit med i helgen är att frisera lilla Trollet, nu ser hon inte längre ut som en trollunge utan under all den tjocka, långa manen fanns en visuellt riktigt trevlig ridhäst - halleluja!! :o)

Fille och Jack har börjat tagga till lite, igår fick jag gå ut och hingstanpassa hagen ytterligare. Nu har vi 5 trådar ochj det är nog 1,50 högt - det borde lugna ner de överbrunstiga damerna lite?! Fille har väl egentligen inte fattat helt men har nog börjat ana att han ska vara intresserad för han har sträckt sig över staketet och mumsat på brunst-Fiornas täcken... Inte jättepoppis om du frågar matte! Så nu håller jag på och sonderar terrängen ang kastrering, målet är att få det fixat så fort som möjligt även om det är sådär kul med tanke på att Jack fortfarande bara har en kula nere. Tanken på buköppning ger mig kalla kårar men jag hoppas verkligen att allt kommer gå bra! Det är så dags att börja träna lite med dom och så snart paddocken är användbar kör vi igång på riktigt. Fille har i brist på annat fått öva på att stå uppställd i stallgången (avancerat så det förslår *s). Mätte förresten Fille häromdagen och han mäter nu 1,64 och har därmed passerat Ella och knapar in på Mels. Ska bli jättekul att se var han landar! Tänkte mäta svarta hingsten också och se hur han vuxit över vintern, det känns som att även han har blivit lite högre, tyvärr blir man extra hemmablind på honom för han är liten och söt ;o)

Nej, dags att sluta. Idag är det uteritt med Ella och M&M i det fina vädret som står på agendan. Superbrunstig Ella och vårkänslor bäddar för en vääääldigt intressant uteritt... Håll tummarna att jag inte flyger!


Fille och Jack myser i fina vädret!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0