Tack Ella :o)

Efter en rörig morgon kom vi till slut iväg mot tävlingen, visserligen 20 min för sent och med världshistoriens fulaste knoppar men så fick det bli! Som tur var gick det fortare att köra än jag beräknat så vi hade end 10 min back när vi väl var på plast så det blev hanterbart ändå... Tina kom ut och hjälpte mig och det är ju alltid skönt att ha ett par extra händer trots allt, nu är ju Ella genomsnäll att vara borta med hanteringsmässigt så jag brukar klara mig själv men det ÄR skönt att ha lite hjälp trots allt. Kom till framridningen och Ella var SPÄND, var ganska rörig framridning med många hästar (reds fram till 2 klasser) men det är ju bra träning det också ;o). I vanlig ordning var jag lite lagom ofokuserade men Tina tjötade bra på mig så jag fick snäppa upp mig lite, man ska verkligen inte underskatta att ha någon på backen! Ella kändes rätt bra på framridningen men så  har jag ju drillat henne mer än vanligt i veckan. Hon var lite fjantig i början då det skvätte sand på plaststaketet - tydligen LIVSFARLIGT men sansade sig efter en stund. Dessvärre kom fjamset tillbaka när vi skulle in på banan, för att inte tala om sockerbitarna med bokstäver på som dessutom hade röda blommor längst upp!!!! Herregud, blommor vet vi ju sedan länge att dom äter hästar.... ;o). Sedan hade vi bilen domaren satt i - ojojoj! Vindrutetorkarna var på i och med att det regnar och när dom rörde sig höll Ella på att krypa ur skinnet. Suck, pust och puh säger jag bara. Fick lugnat ned henne iaf genom att trava på friskt framåt och ta till "Jills tygelteknik" och Ella sansade sig sätt snabbt. Känns väldigt bra att ha en fungerande metod som faktiskt får hästen att spänna av.

Fick startsignal, gjorde halt med Ella och sa till henne att "- idag var en väldigt bra dag att ställa upp på matte" och sedan körde vi igång. Fick hjärnsläpp och red fel första linjen men därefter gick det som tåget och jag red bra (kan ju bättre rida men har bestämt mig för att vara nöjd). Ella glömde av alla farligheter och lyssnade enbart på mig och det var jag väldigt tacksam för. Fick till första travlängningen riktigt bra (7:a), skänkelvikningarna var helt ok (7:or på båda), lite före med rumpan i första halvan men ändå bra flyt. Galoppfattningarna blev rätt kassa (5:or på båda) men det blev iaf rätt galopp så man får ju vara nöjd med det med tanke på veckans strul, dom förvända bågarna gick helt klart över förväntan och jag fick 7:a (!!) på första och 6:a på andra så jag var ju suuuuupernöjd!! Var helt inställd på 5:or så det här var ju rena julafton :o). Vi slutade på 64,2% med felridningen avdragen och det räckte till en 4:e placering i vår LA:3 debut!!! Inget att klaga på där inte! Tack och lov gjorde felridningen ingen skillnad på den inbördes placeringen annars skulle jag väl grämt mig till förbannelse... Mycket nöjd med dagen och min insats, för att inte tala om Ella som verkligen ställde upp till slut! Fina Primadonnan ;o)

                      
                                                   Foto: Tina Ahlqvist


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0