Sadeläventyr och förståndiga småkillar

Konstaterade just att jag helt missat att berätta om sadelturen! I onsdags åkte jag ner till Falkenberg för att prova sadlar på Ella, måste säga att resan gick förvånansvärt bra och Ella uppförde sig över förväntan. Normalt sett brukar hon bete sig som ett monster på transporten men dagen till ära stod hon riktigt bra och brötade bara lite (dock tillräckligt mycket för att lyckas dra av sig en baksko konstaterade jjag när vi kom fram). Nåväl, det var ju en himla tur att det inte var dressyrlektion som stod på agendan! Väl på plats fick vi konstaterat att min Albin låg inte särskilt bra nej, den klämde henne på ett ställe mitt under (för smal ) medans den totalt sett egentligen var för vid för henne (märkligt kombo men tydligen är Albionsadlarna ganska smala över mittendelen). Provade ut ett antal sadlar och traskade ner till ridhuset. Provade totalt 9 sadlar tror jag det blev till slut och konstaterade att Primadonnan fullkomligt älskade 2 st, en begagnad Kentaur Medea och en ny Connection. Att Ella älskade dessa gick verkligen inte att missa, hon blev som en totalt ny häst med dessa på ryggen och dansade fram med en energi jag inte riktigt visste hur jag skulle hantera efter denna låååååånga period av att försöka få henne gå fram. Men jag tar hellre detta och lär mig rida på det :o). Efter att ha provat alla dessa sadlar visste jag knappt vad jag själv tyckte om något så jag fick låna med mig båda sadlarna hem för prov en vecka och suga lite på karamellen… På onsdagen blev det inte så mycket mer när vi väl kom hem så det kommer bli spännande att rida in sig. Igår red jag ut i den underbara sommarkvällen med Kentauren och det kändes riktig bra. Ska ta ett pass i paddocken idag för att verifiera, även om det inte känns särskilt lockande att ge sig ut i en dammig paddock en fredagskväll. Nåväl, blir ett joggingpass bara ändå för jag ska rida kurs i helgen…

 

Var ute hos småhingstarna som nu är totalt älgvana, gick på varsin sida staketet med en fjolårskalv och betade så det bådar ju gott inför framtiden och kommande skogsturer. Dom är så himla rediga nu på betet, har blivit stora och förståndiga så dom har lyckats lista ut att när det är som varmast söker man upp ett svalt ställe med skugga i skogen och sover där! Äntligen!! Förra året var Fille helt bedrövlig med betesvett men nu, 1 år senare börjar det hända saker och jag blir jättstolt! Passade återigen på att förbereda Jack inför kommande inridning och hängde lite plus hoppade bredvid honom, i vanlig ordning brydde han sig inte ett smack! Ska bli väldigt spännande höst med honom. Ska försöka kontakta den potentialla inridaren och se om det fortfarande finns möjlighet att få till något, annars har jag en plan B i åtanke… ;o)

                      



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0