What's up på hästfronten...

... kanske man undrar. Jotack, det är fin-fint! Ella tuffar och går, dock ingen regelrätt dressyr ska erkännas. Har varit i ridhuset 1 gång sedan vi sprattlade igång efter vår lilla vila... Ajajaj, och nästa vecka startar träningarna igen...  Kan ju erkänna att jag känner mig lite småslapp faktiskt men glädjen över de eminenta vinterlaggen vi fick på hästapållen har öppnat en helt ny värld för mig - nämligen en värld som vinterryttare så allt vad dressyr har vackert få stå åt sidan till förmån för härliga vintergalopper i snön. 4 x brodd plus snösulor is da shit! Häromdagen red vi ut med M & M, det var dagen efter "tödagen" så det var fullkomlig blankis överallt men det var inga som helst problem. Ella knatade på överallt och halkade inte en enda gång!! Halleluja! Det blir ju dessutom så vansinnigt kul att rida ut när man har en häst som sköter sig, så att Ella har uppfört sig nära nog prickfritt är ju som grädde på moset ;o)...

Att sedan den hästens psyke är ett mysterium är en helt annan sak. Hon kan vara helt oberörd av en timmerlastbil 50 meter bort som håller på att lasta stockar för fullt, men när en garageport är öppen längs med skrittrundan flyger hon i luften och blir värsta stridshästen med nästborrar stora som tefat, frustandes och pustandes... För en öppen garageport?!?!?! Lösande hundar som kommer springades emot henne, skällandes såklart - inga problem, en shettis som står helt stilla i en hage däremot = hjäääälp!!!! Livsfarlig... Jag får helt enkelt ge upp att försöka förstå henne, det är nämligen ett fullständigt lotteri och den dagen jag på förhand lyckas lista ut dagens farliga händelse är dagen jag ska köpa mig en trisslott... Jaja, har sagt det förr och säger det igen - man får ALDRIG tråkigt med en häst som Ella ;o)

Melsan har jag ÄNTLIGEN kommit upp på igen, 2 ggr. Nu verkar bogen, tänder och magen var okey igen så nu är det banne mig dags. Första gången var egentligen rätt puckat av mig att sitta upp, men fick en sån där fix idé när man bara MÅSTE. Det var dagen innan nyårsafton, jag var ensam ute på kvällen och satt upp för första gången på 5 månader... Tack och lov är hon supersnäll så det gick bra, kände mest att jag behövde komma upp på henne innan nyår. Sedan satt jag upp i förrgår, Christine var här och hjälpte mig så vi tog en kort promenad. Blev rätt kasst tyvärr för Mels är barfota bak och det var svinhalt. Hann skritta lite på henne mest för att konstatera att jag måste ringa hovslagaren och slå på baklagg. En stor nackdel är också att hon har ändrat sig jättemycket i kroppen så Ellas sadel som tidigare låg helt okey är numer bedrövlig... Suck, dags att ge sig ut i sadelträsket igen alltså. Någon som vet en skön sadel som funkar på en bred och rak häst och inte kostar multum - let me know!

Fille och Jack fick förära det nya året (och det faktum att dom nu är 2-åriga prinsar) med att få på sig träns. För Jack var det premiär men Fille har haft det en gång förut. Jack var måttligt road och velade ganska mycket med bettet, sötisen. Är inte lätt att bli stor... Fille däremot verkade tycka att det där kunde han nu och var precis som vanlig. Min COOOLA blivande valack - löve him!!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0