Vaför 2 när man har 4?!

Inridningen av Trollet fortsätter. För er som inte vet det så har Melsan mer och mer gått in under smeknamnet "Trollet" av 2 anledningar faktiskt. För det första har det gått troll i hennes igångsättning med alla möjliga konstiga orsaker. För det andra ser hon ut som ett troll med en kalufs som VERKLIGEN behöver fixas men jag drar mig då den är rätt käck att ha när Trollungen studsar, "mantag" is tha shit ;o). Sedan senast har hon varit ute på 2 uteritter & en promenad och skött sig kalas. Sista gången kunde jag till och med skritta henne sista biten längs vägen utan några som helst problem trots ett pärlband av brummande bilar som susade förbi - duktig tjej!!!

Igår var vi iväg till ridhuset för att rida där (första gången någonsin) och det var… intressant! Vi promenerade till ridhuset och tog några varv där matte var på backen, miljöträning var ordet ;o). Ganska spänd Trollunge såklart men hon coolade ner sig rätt snabbt ändå så jag satt upp och tog rygg på världens bästa unghästsupport M&M. Skrittade några varv på fyrkanten, travade några varv och sedan försökte jag rida runt lite själv medan Madde skulle bygga upp hinder. Då kom lilla djuret på att det var ju ganska läskigt att gå själv… jätteläskigt faktiskt! Så hon började stegra och tramsa. Som om det skulle bli lättare och mindre läskigt att stå på 2 ben istället för 4?! Konfererade lite med Madde där vi konstaterade att lillhästen förmodligen bara testade gränserna lite så jag manade på henne och fick henne iaf att gå framåt, Madde var färdig med hindren och satt upp så jag tog rygg igen. Några tramsigheter senare kunde vi trava ganska käckt och då nöjde jag mig med det. Är ju inte kul när skithästen reser sig men vad kan jag säga?! Hon är hon ju sto… Hoppas iaf att det är en snabbt övergående fas och att hon någonstans insåg att det inte var okej. Nu får jag bara se till att göra det så bra som möjligt för henne med utrustning och annat. På torsdag ska jag till Åby och dra dom hemska vargtänderna (som konstaterades vara i vägen sist vi var inne), sedan är det förhoppningsvis färdigt med alla uppehåll och avbrott i hennes igångsättning. Ska även ringa ut sadelmannen igen och hitta en bra sadel till henne. Nu har hon Ellas och den är inte helt optimal på henne tyvärr, tror egentligen inte det stör henne jättemycket ännu men det är lika bra att kolla efter en egen :o)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0