Träningsuppdatering

Ska försöka mig på att lämna rapport från helgens träningar, red ju kurs igen för Jill och det var mycket nyttigt. Jag har ju i veckan kämpat med övergångar mellan gångarterna, har varit vansinnigt frustrerande faktiskt. Ella är ju himla käck i resp gångart men faller isär i övergångarna - alltid!! Så det var något jag ville jobba med denna kursen. Turligt nog sammanföll det med Jills plan för helgen, hon hadeen kanonbra övning som gick ut på att man skulle sitta i total balans på hästen. Man ska sitta rakt och stabilt med lika mycket vikt på båda sittbenen, sittbenen styr hästens bakben och mina axlar ska vara stilla i alla lägen och axlarna ska kontrollera hästens bogar. Till detta var en övning kopplad, man red på en stor volt och skulle flytta hästen in mot mitten genom att att hon korsade benen för att komma in på den mindre volten, viktigast var att JAG satt stilla och balanserat HELA tiden vad som än händer. Låter kanske enkelt men det var hur svårt som helst!! Det roliga är att jag kände direkt hur mycket bättre Ella blev i gången nrä jag väl satt på häcken ordentligt! Är ju en ganska självklar grej när man tänker efter, hur viktigt det faktiskt är att man sitter still på hästryggen!!

Första dagen var det mest fokus på skritt och trav, övergångarna däremellan och MASSA jobb med min sits. Dag 2 gick vi in och gjorde samma jobb fast med galoppen och övergångar. Herreguuuud vad svårt det var men herreguuuud vad fräck Ella blev!! Hon kom till en sådan samling jag inte trodde vi någonsin skulle uppnå!! I bibehållan galopp och all energi kom bakifrån, helt ljuvligt!! Red både piaff- och galoppiruett-embryon och det var HUR KUL SOM HELST!!! Jag har ju alltid trott att Ella skulle ha svårt för ex piruetter pga sin exteriör men i själva verkar har hon det i sig, får jag bara kontroll på min balans och hennes galopp så kommer samlingen ämer eller mindre per automatik :o). Vem vet, kanske kan vi nå St. George en vacker dag någon gång låååångt fram i tiden ändå ;o). Tänk om man kunde styra upp sig själv så bra varje ridpass att man alltid hittar den känslan vi hade idag. Fattar såklart att vi inte alltid kan öva samling i galopp men känslan jag hade hela helgen var hur fräck som helst och DET ska ju inte vara några problem - egentligen - om bara jag skärper till mig?! 

           
Suddig bild från lördagen men är rätt stolt över mig själv att jag lyckas få ordning på sitsen :o)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0