Hästuppdatering igen

Nu ligger jag lite efter i uppdateringarna igen, och jag som har MASSOR att berätta...!

Ella har varit jättefin det sista, kanonroligt! Passade på att slänga upp Trollets nya medryttare T på henne i veckan och det var riktigt roligt att se. Ella har ju blivit såååå mycket stadigare och ihop i kroppen rakt igenom alla gångarterna. Såg ju mycket bättre ut i formen än vad jag trodde hon skulle göra, här har jag nog nojat lite "i onödan". Kändes kul som sjutton och nu känns det inte lika motigt att ge sig ut på banan och tävla, vi kanske inte kommer göra bort oss fullständigt ändå?! :o). Väldigt nyttigt också att se henne under ryttare, var ju över 2 år sedan sist och jag tycker man lär sig mycket av det dessutom. För mig var det verkligen en ögonöppnare just med avseende på formen, det är så lätt att vara dömande och kritisk mot sig själv men nu kände jag mig lite stolt och redig istället... Hihi... Har varit ännu roligare att rida efter detta då jag fick mer självförtroende av att se henne gå och idag fick vi dessutom en injektion av det underbara vädret vilket resulterade i att Ella kändes super! Jobbade en del med förvända galoppen och det gick lätt som en plätt. Kunde rida volter och svängar hit och dit utan några som helst problem, hon låg kvar fint i formen så jag började jobba med avbrotten galopp-skritt. Enkla byten är en stötesten helt klart. Försökte tänka öppna i samlingen innan avbrott och när jag lyckades få till det gick det bra men fasiken vad svårt det är! Återigen blir det oroväckande tydligt hur min svaga fysik sätter käppar i hjulet för mig ridmässigt... MÅSTE ta tag i mig själv nu alltså om jag ska kunna komma vidare - och det vill jag ju. Jösses, red ju till och med i stövlar idag ju!! ;o)

Vad som varit mindre kul var att hon var i princip blockhalt efter skoningen i torsdags, såg inget när jag tog in henne innan, hon hade skyhäg puls i det aktuella benet och jag hittade INGENTIN så jag kände mig rätt säker på att det var hovrelaterat varpå jag plockade av henne skon. Tyvärr försvann inte varken puls eller hälta?! Hovis kom ut på fredag och hittade en blödning i tån så han la på henne en sula och simsalabim så var hon okey igen! Hade verkligen inte en tanke på blödning för jag gick igenom hoven grundligt och såg verkligen ingenting. Men är såklart galet tacksam att det inte var värre än så! Så nu får primadonnan lite specialbehandling sålänge hon har extrasulan och får gå i paddocken på dagarna, vilket passar henne rätt bra. Är det nåt hon gillar så är det när hon blir särbehandlad, märklig häst ;o)

Trollet har varit duktig hon med. T har ridit i paddocken ett par ggr och i torsdags red jag ut med henne. Hade planerat jättebra att Gustaf skulle promenera med och ha Ella i grimskaft som sällskap till lillhästen då jag ännu inte ridit ut på henne själv. Men den planen sprack ju fullständigt när Ella var blockhalt. Var inte ett smack sugen på att promenera Melsan med det var full storm så alternativen kändes rätt få. Trotsig som jag är bestämde jag mig ändå för att en stormig dag var helt rätt dag att rida ut på unghästen ensam första gången... Gustaf och Albin hängde på med vagnen och vi gick iväg. Behöver väl knappast berätta att jag satt på en häst spänd som en fiolsträng?! Men hon var jätte, jätteduktig! För trots allt gick hon på och vi både travade och galopperade till och med en kort sträcka medans Gustaf stod och väntade innan vi vände. Inser ju att hela grejen var "SÅDÄR" smart men det gick bra och jag var noga med skicka mentalt lugn till henne ;o) och i å med att Mels litar så fullkomligt på mig så gick det fint den här gången. Tack!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0