Ella, Ella... Vad ska vi göra?!

Det är aldrig kul när man tappar självförtroendet i ridningen, det senaste halvåret har detta hänt mer än en gång och det tycks inte vilja ge med sig...

-"Why... you might ask?!"

Jag vettifan helt ärligt! Misstänker en blandning av frustration över hur långt vi BORDE kommit i kombination med frustration över hur dåligt skick jag själv känner mig i och det faktum att ridtalang är något jag bara drömmer om... Jag har alltid haft svårt att fokusera men nu är det värre än någonsin, min hjärna känns som mos. Släng därtill en dos av höst-tjurig och understimulerad brunst-bitch med en skalle av stål (vid namn Esmeralda) och du har en ekvation som inte går av för hackor! Med söndagens plattfall i alldeles för färskt minne var det dags för träning igår igen. Visserligen gick Ella rätt bra på tisdagen, jobbade med övergångar mellan alla gångarter i allla möjliga konstellationer, vi jobbade massor med gas och broms och red mjukgörande övningar där hon får gå låg och rund men igång i kroppen.  Det funkar faktiskt rätt bra. BASIC så det förslår men vi har ju backat hem för att få bukt på vad sjutton som måste fixas. Men ETT hyfsat ridpass är ingen solid grund och jag var lite smånervös inför träningen och inte särskilt sugen egentligen. En lång dag på jobbet, endast 2 timmar med Albin innan mörkret började krypa på och jag skulle packa iväg oss för att rida bidrog ju inte direkt på ett positivt sätt...

Har gjort analysarbete som heter duga de senaste dagarna och har nu kommit fram till en bra plan (känns det som iaf). Jag behövde bara förklara för min tränare om hur jag känner det. Jag vet att hon tycker jag måste peppa upp mig och ta fighterna med Ella bättre och hon har rätt, problemet är att om jag ska göra det MÅSTE jag sitta kvar på djuret och det kan tyvärr inte garanteras då min pålla fortfarande är imponerande vig och rörlig när hon "uttrycker sitt missnöje"... Hade jag känt mig på hugget själv hade det varit en annan sak, men nu när jag är låg och svag i kroppen själv är det nära nog dumdristigt att ge sig in i det. Behöver därför hitta andra vägar att gå, övningar och rörelser som kan hålla Ella intresserad och stimulerad samtidigt som jag arbetar med att stärka henne - och mig! Har stämt av med en bekant och ska iväg och träna intervaller på hennes banor. Hon har 2 st 900 meters banor, en rak och en rund. Tror det kommer vara super för oss. Ska även bli duktigare på att rida cavalettiövningar för att stärka. Fick stämt av med A och det landade i god jord. Vi snackade en bra stund och sedan jobbade vi med att hitta en go känsla i ridningen, utan tajfs och bara positivt tänk och framåtbjudning. Det gick!!! Fick till et riktigt bra pass med en Ella som kämpade och var positiv, inte en enda bakut :o). Så nu känns det bra, ska försöka peppa upp mig för att få till min plan.

Kan meddela att planen även inkluderar ett styrkepass samt ett konditionspass per vecka för mig utanför ridningen. Nu måste vi få till detta!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0