Lyckliga primadonnor

Att den senaste veckan varit rent bedrövlig hästmässigt är väl knappast svårt att lista ut. Så otroligt avis som jag varit denna veckan har jag nog aldrig varit i hela mitt liv - föremålet för min avundsjuka är naturligtvis ETT RIDHUS!! Med andra ord inget man bara går iväg och spontanhandlar sådär rätt upp och ned ;o). Paddocken frös rätt snabbt i år när kylan väl kom, fördelen i år var att kylan inte förekoms av en herrans massa regn så paddocken har inte frusna vattenpölar här och var PLUS i år var vi beredda! Skickade ut Gusaf att sladda paddocken 2 ggr kvällen innan det small till, så nu är paddocken iaf användbar utan att man behöver vara orolig att dom ska vricka benen eller halka på underliggande is - alltid något! Men faktum kvarstår, det är inget ridhus...

Men, men, det är som det är och då jag inte kan snyta fram 1,5 mille sådär rätt upp och ner finns det inget att göra, annat än att fortsätta drömma... ;o). Tyvärr är ju dessutom vägarna här är lite luriga så jag känner mig inte komfortabel att dra iväg med transporten heller för tillfället. Särskilt inte som det fortsätter snöa, så nu får det bli ett par dagar utan vettig aktivering helt enkelt. Ska väl iofs inte gnälla allt för mycket ännu. I måndags stod dom då det var planerad vilodag, tsdag: Ella longerades och Melsan promenerades. Ons + tor har blivit "opåtvingade" vilodagar, mycket för att jag blivit vrålförkyld igen och Gustaf kommit hem sent från jobbet så jag har inte kunnat uppbringa energi eller vilja nog att ge mig ut i kylan... Idag planerar jag röra på dom lite iaf och sedan får vi se vad helgen har att erbjuda ;o). I ärlighetens namn ska jag erkänna att jag fick inte på broddar förrän igår så jag har ändå inte kunnat ge mig ut på vägarna innan. Eller ja, fick på broddar på 5 av 6 ben då Melsans ena sko var helt omöjlig att brodda. Försökte gänga upp hålen men det gick inte heller. Helt bedrövligt, men som genom ett under visade det sig att hovslagaren kom ut idag för att slå på en tappsko på en av inackorderingarna så han hjälpte mig med Melsans sko så nu är även hon broddad. Det faktum att hon nu är broddad ledde till att mitt i all misär med kyla, frusen paddock, luriga vägar och förkylning kunde jag göra mina hästar lyckliga genom att byta hage på dom. Ella har fått gå ut i den stora med dom andra brudarna och Melsan har fått gå ut i sin specialgjorda bredvid. Den är mer än dubbelt så stor som den hon gått i de senaste 2 månaderna och det var jättekul att kunna flytta henne äntligen! Jag kan ärligt talat inte säga vilken av hästarna som var mest lycklig över den nya situationen... Ella tjingsade på dom andra brudarna en snabbis innan hon marscherade de dryga 300 metrarna till andra änden av hagen och där har hon varit parkerad sedan dess ;o). Melsan fick i sin nya fina hage fullständigt glädjefnatt och drog den första bockserien hon gjort på de 4 månader hon varit konvalescent... Känns väldigt skönt att äntligen fått flyttat dom, och deras glädje går inte att ta miste på! Det är som liniment för själen :o)


Sorry, lyckades hålla vanten för och missade själva bocksprånget...
Men hon var så söt på denna bilden ;o)



Lite trav...


.. och lite galopp i rena glädjeyran... Tack och lov lugnade hon sig rätt fort.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0