Stackars lilla Jack!

Igår var det ju en rätt otrevlig snöstorm här hemma när jag plockade in hästarna. Väl inne tog jag av Jack och Fille sina täcken då dom delar box och brukar leka rätt vilt, känns lätt riskabelt om dom har täckena inne. Jack fullkomligt skakade som ett asplöv och var superspänd över bakdelen och upp på rumpan så jag blev orolig för korsförlamning! Han verkade inte ha ont och rörde sig men skakade något enormt. Tempade honom (ingenting) sedan masserade och borstade jag honom medan han började äta hö och han blev som vanligt på ett par minuter bara. Så märkligt. Visserligen var det riktigt busväder och dom går ju och spänner sig i och med att det är lite knaggligt när underlaget har frusit. Men ändå! Om det nu var en korsförlamning light eller ej vet jag inte men klart är att jag ska göra allt jag kan för att motarbeta att/om det kommer igen. Jack är ju en liten kraftfodertjuv, han nallar av Fille som är alldeles för snäll att säga ifrån. Jag får helt enkelt börja ge dom mat uppbundna så var och en får det den ska ha. Fille behöver ju lite extra foder men det gör ju verkligen inte Jack, han behöver däremot lite extra vitaminer och mineraler nu då… Jaja, dom håller en sannerligen sysselsatt de små djuren ;o)

Naturligtvis var jag ju tvungen att beställa ett nytt täcke till honom, tjockare om det skulle hända igen. Dom ska ju hållas varma. Blev ett stalltäcke från Horseware och jag kan bara föreställa mig hur vansinnigt söt han kommer bli i det här:

                             



Kommentarer
Ann-Marie

Snyggt täcke!!! Precis ett sådant jag köpt som avskedspresent till Winston och Pernilla.

2010-11-29 @ 19:53:31
Jennie

Eller hur?! Verkar ju som att du har lika bra smak som jag, är ju väldigt förtjust i Horsewares täckesrepertoar ;o)... Tror dessutom att Svarta Hingsten kommer bli tokfin i det!

2010-11-29 @ 22:42:42
pernilla

bara lite av nyfikenhet.. varför ska de hållas varma?



vill inte skicka förmaningen men tänk på att ett ofodrat regntäcke kyler en långhårig häst då det hämmar deras förmåga att resa håret och behålla värmen.



syns rätt tydligt på våra unghästar kalla dagar, pälsen står rakt ut men de är tokvarma om man stoppar in fingrarna vid kroppen.

2010-12-08 @ 16:00:05
Jennie

Jo Pernilla, mina hagar är tyvärr helt öppna och det finns inte tillstymmelse till vindskydd för dom. Snö och blåst i kombination ger mig 2 unghästar som skakar så knäna rasslar och dom blir smått hysteriska ute och vill in. Vi ska bygga riktiga vindskydd till dom men tiden har inte infunnit sig ännu tyvärr :o(



Ingen har ofodrat regntäcke, utan det är fleecefoder i båda.

2010-12-09 @ 10:10:26
Jennie

Glömde ju svara - Om dom har korsförlamning måste hästarna ju hållas varma...

2010-12-09 @ 10:11:59
pernilla

kanske är er blåst där nere som ställer till det då :) Vi har inte heller vindskydd i våra platta hagar men så länge det inte är blött fryser inte unghästarna.



Vi har iofs rätt kallt stall också + att några bor "utomhus", det ger dem säkert en tjockare päls än om de bor varmare inne.

2010-12-10 @ 12:44:21
Jennie

Jag skulle tro det, är ju lite skillnad på luftfuktighet här mot vad ni har. Ni har ju ofta "kallt-kallt" när vi har "fuktigt-kallt". Det är ju bara när det är blåst och nederbörd som det blir aktuellt med täcke, plus extremt kalla dagar.



Egentligen tror jag inte det är så himla farligt med Jack men Fille är en liten klenfis. Å andra sidan var det Jack som reagerade... Jaja, det är alltid en avvägning det där...

2010-12-10 @ 13:04:43


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0