Det här är ju intressant...

Att jag är HELT såld på Moorland Totilas har väl knappast undgått någon som läser här regelbundet?! Därför tycker jag att denna artikel är vansinnigt intressant: http://www.sporthasten.se/artiklar/totilas-cirkus-eller-dromdressyr. För det första är det ju föga förvånande att kritiken kommer från en tysk tidning... Nähä, känner dom ett behov att kritisera?! Märkligt....

Att Totilas skulle vara en cirkus kan man väl hålla med om så till vida att cirkus betyder "nöjes- eller konstform" (källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkus) och det Edward och Totilas gör är sannerligen KONST på hög nivå, men jag tvivlar på att det är den omnämningen den tyska tidningen avser...  Fick tårar i ögonen när jag tittade på sändningen från Olympia, uppvisningen var i det närmaste felfri och så väl matchad med svårighet, musikalitet och teknik... Helt fantastiskt och det är en fröjd för ögat.

 Det är väl ändå inte konstigt att det blir sådana här fenomenala hästar med den medvetna avel som trots allt blommat upp de senaste åren? När medvetenheten gör att man sållar bort "defekter" som tidigare setts mellan fingrarna med i ett mindre brett urval av både ston och hingstar?! Man ser alla andra sporter där dräkter, material, salvor och diverse andra tillbehör har genomarbetats både en och hundra gånger för att plocka bort hundradelar - det vore väl skam om inte ridsporten hänger med, men på sina premisser?

Jag personligen tycker att uttalandet är rätt töntigt och kan inte komma från någon annanstans än ren skär avundsjuka. Tycker inte man kan göra annat än att lyfta på hatten till Totilas inre krets - och drömma om att han som av en händelse skulle vilja flytta till mig... ;o)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0