Hetaste diskussionen just nu???

I dagens ridsamhälle debatteras det ju vitt och brett om huruvida hyperflexion - eller rollkür  - är bra eller ej för hästen. Det finns inte ett forum eller nättidning som undgått heta debatter i ämnet... Jag tycker det är grymt intressant, (det var länge sedan jag var inne i "träningssnacket" överhuvudtaget - är vansinnigt sugen att åka och träna nu... Måste ringa A och bestämma något). Jag har inte tillräckligt med fakta för att kunna säga vad effekten blir på hästen långsiktigt, om det är mentalt eller fysiskt nedbrytbart osv men det jag kan säga är att för egen del är jag inte en anhängare av tekniken utan är mer inne på den gamla hederliga ridläran á lá Tibblin. Men det är ju jag,  det får stå för var och en vad dom vill göra med sina hästar. MEN, när jag ser filmen nedan blir jag lite fundersam... Det KAN INTE vara bra om tungan blir blå och helt lealös, men det är märkligt att den blir det för det ser ut som är att tungan ligger över bettet?! Jaja, om det tvistade de lärde.

I det här fallet tror (eller snarare hoppas?) jag att Patrik Kittel blivit lite väl påhoppad i artkeln. Tycker personligen att han alltid verkat vara sympatisk hästmänniska det lilla jag sett, är alltid svårt att se en kort sekvens taget ur sitt sammanhang...
 


Artikel: http://epona.tv/uk/news/show/artikel/blue-tongues-at-world-cup-qualifier/

Vad tycker ni??


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0