Kolik-vak

Tack och lov för kameraövervakning!! Ella åkte på "årets kolik" igår och det var INTE alls roligt!. Fjärde året i rad som hon åker på det och det är alltid runt denna tidpunkten på året. Tack vare kameran i stallet blev det betydligt lättare att hålla koll på henne, var ju bara att rikta om den och jag hade stenkoll på min lilla sjukling - från soffan... Har egentligen inte kommit på orsaken men det har väl med leriga hagar att göra (får i sig massa skräp) i kombination med att hon rör sig mindre och dricker mindre. Fick ringa ut veterinären och Ella fick smärtstillande och kramplösande. Hon var ganska hängig hela kvällen men blev bättre till nattningen - tack och lov!

På morgonen idag verkade hon helt okej. Släppte ut dom i ena sommarhagen för säkerhets skull - inte geggigt, mer att plocka med och större yta... Nu är det bara att hoppas att hon inte får några återfall!!


Kommentarer
åsa

Min förra häst var en dam med känslig mage. Fick alltid kolik när snön töade bort och det blev lerigt och äcckligt smältvatten i pölarna. Probimin som b.l.a säljs av ATG klinikerna minskade kolikattackerna. Andra sorter b.l.a den som söljs på Granngården hjälpte inte min häst alls, men det kan säkert variera från häst till häst. kanske kan vara något att prova på din dam?

2009-10-22 @ 14:57:44
Jennie

Probimin är väl det som är i microbalans väl? Det ger jag henne varje år med lyckas aldrig hinna ge henne i tid... Dock har hon hittills inte fått återfall när jag väl börjat med det peppar, peppar



Tack för tipset!! :)

2009-10-23 @ 11:25:50


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0