Helt klart en annorlunda lördag :o)

Jag säger bara svensexa, 2 killar i endast kalsonger och gympaskor som rider på Ella, tävling - vem klarar av att trava längst (ingen har ridit innan)... Herregud vad jag skrattade!!! :o)

Först måste jag bara höja min fantastiska häst till skyarna! Ni som känner Ella vet ju att hon har rykte om sig att vara lite... hm... stollig?!... emellanåt, men jag tycker hon har mognat och hon brukar aldrig ställa till något större väsen på sommarhalvåret (annars hade jag ju inte ridit längre!). När jag fick frågan av min gamla kompis som höll i planeringen av svensexan så fick jag tänka en liten stund innan jag sa ja, och jag hade ALDRIG sagt ja om jag inte trodde att Ella hade uppfört sig! Skrittade fram henne ute., lät henne studsa av sig lite på linan och sedan var det dags för killarna att sitta upp. Deras otroligt schyssta kompisar tvingade dom att utföra "tävlingen" iförd endast kalsonger *hygglo*. Tilläggas bör att killarna var spiknyktra då dom normalt sett brukar vara partyprissarna nr 1 och dom dagen till ära fick agera chaufförer medans alla andra pimlade öl (ganska kul om man känner dessa killar *s). Den ena av dom hade en häst-skräck utan dess like och hade inte varit närmre en häst en flera meter, men var KANONDUKTIG och övervann nog många spärrar hos sig själv igår. Han satt upp, fick en liten instruktion i skritt och sedan tog jag dom på lina och lät Ella trava på volt (hade tänkt till och hade inspänningsgummiband så hon inte skulle ha det alltför jobbigt). Efter ca 2 och en halv minut var han nöjd med sin insats och hade då även fått känna på lite galopp. Jag var grymt imponerad! Tävlanda nr 2 är D som är gift med min kusin och han var lika på hugget som polaren. Dock en liiiten fördel av att
1. inte vara rädd för hästar
2. inget hår på benen!! (jag menar -- bara ben i kombination med stigläder... ajajaj)
Han körde på i över 4 min och lyckades till och med få in travtakten vid 2 tillfällen och kanske 5-6 steg - grymt bra! Fick även han känna på galopp och med sin tid blev han ju såklart vinnaren i detta delmoment. Hela dagen var uppbyggd att dom gjorde deltävlingar på olika ställen i Kungälv och sedan gissar jag att dom skulle kora en vinnare för dagen?! Misstänker att jag får en uppdatering då kusin och D kommer hit idag med pappa och faster för att hälsa på...

Efter denna omtumlande upplevelse för världens bästa Ella som uppförde sig som ett sant änglabarn, joggade jag av henne så hon fick stretcha ut ryggen ordentligt, skrittade av henne och skämde bort henne med MASSA godsaker innan hon fick gå ut i hagen igen... Raring :o)

Kvällen tillbringade vi med att hjälpa vår granne, en gammal dam som har 2 tackor med varsitt lamm och ingen vettig hage till dom. Så vi började stängsla en hage som dom kan vara i tills vidare och så får vi hjälpa henne med en större sedan. Hon har en sjuk syster inne i kungälv så hon tillbringar i princip all sin tid där, plus att hon är ju inte så stark fysiskt att hon orkar stänglsa på riktigt. Hon använder klena pinnar som stängselmaterial och låter bara fåren vara ute när hon kan vakta dom för "hon litar inte på stängslet, utan är rädd att dom rymmer", vilket jag kan förstå med dom små pinnarna! Nu är det ju kaos för henne då hon inte har tid att vara hemma så vi sa att vi fixar det åt henne. De små djuren behöver ju få komma ut och äta. Så vi håller på med en hage runt ladugården, så dom kan gå in och ut ur sin box (eller vad det heter för får?!)  och så har dom en ganska stor hage med MASSA gräs. Bör bli toppen för dom. Gustaf har nu åkt iväg för att köpa krokar till nätet så vi kan få upp dom permanent på stolparna... Så när han kommer tillbaka är det operation fårhage igen, vore ju kalas om vi kan få ut dom idag :o)...



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0