Benuppdatering

Då har jag kollat runt lite samt fått ett snabbt samtal med vet som skulle ringa upp igen i em (fick akutfall) och det är ingen katastrof med Lillemans ben. Tydligen är det en ganska vanlig åkomma på dagens föl. Det som är "kruxet" är att fram och bak ska behandlas på olika sätt. För bak kommer han imorgon att få små plastskor pålimmade som ska hjälpa honom att belasta rätt, det är bra om han går ute så mycket som möjligt och på hårt underlag. Absolut inte bra med en box ex med MASSA halm långt upp på benen utan fasta underlag är att föredra.

För fram är det lite annorlunda, än så länge har han inte gått upp på tå så han ser ut som en "Ballerina" som dom även kallas när dom har denna åkomman. Man kan se en antydan av att han är liiite spänd i sina framben, blir det värre kommer han att gå upp på tå och inta "Ballerina posé". Jag försöker stretcha honom flera ggr per dag men det uppskattas inte riktigt av buskillen ;o). Dessvärre har han kommit på att om man biter matte i hästsvansen och drar så får matte ont och släpper benet... Skitunge ;o)... Men vi jobbar på! Här är det dock värre med motion om han går upp på tå för då ska man "begränsa" motionen... Det är ju en direkt motsats till handlingsplanen för bak?!

Men tyvärr kom vi inte så långt i vårt samtal utan vet skulle ringa tillbaka till mig i em så får vi prata klart och reda ut hur vi kan göra det bäst för Lilleman. Det som jag vet är att jag får vänta med att släppa på bete och kan inte flytta honom förrän vi har fått lite mer ordning på hovarna...  Har en plan B om inte hingstkompisen vill komma hit och det är att släppa ihop Selene och Fiorello med Melrose så får hon vara lektant åt honom tills vidare...

Håll nu tummarna att jag får en bra planering när vet ringer tillbaka så vi inte behöver mecka för länge med Lilleman...

Här kan man läsa lite mer om man vill: http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=275&infogrp_id=9


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0