Ella-uppdatering!

Har ju haft lite smådåligt samvete över att jag inte har ridit lika mycket denna vintern som jag brukar, visst nu finns det en förklaring men det duger ju inte för mig - utan jag måste ju trycka ner mig själv lite också ;o)... Ni vet, den vanliga "jag är en så dålig matte för blablabla..." varianten. Men de sista veckorna har jag mått riktigt bra, lite "som vanligt" faktiskt (fast lite tyngre, klumpigare och mer andfådd *s) så jag har ju försökt rycka upp mig lite med hästaktiveringen och det har gått rätt bra om jag får säga det själv. I söndags tog vi en framskrittning ute och sedan gick vi till paddocken, skrittade ett varv och sedan kom världens hagelskur!!! Tyyypsikt! Tji fick jag för att man försökte vara redig ;o). Tack och lov var det snabbt över och som belöning fick vi ett riktigt trevligt ridpass. Ella är väldigt positiv över lag nuförtiden, har ju blivit lite mer "lugn" ridning igen då jag inte längre orkar pressa vidare med exempelvis mer samling. Istället har jag backat lite och fokuserar på takt, tempo, övergångar och tempoväxlingar igen, back to basics kan man säga... Faktum är att det känns väldigt lagom för mig och Ella är överlycklig... Så vi har riktigt trevliga ridpass, inga direkta stollerier (förutom vid ena kortsidan i paddocken, vid lerhögen, där dom Ella-ätande monstrerna bor *s)...

Igår (mån)  blev jag kvar rätt länge på jobbet, plus att T hade fixet med mina hästar så jag longerade Ella (för att snabbt kunna komma in och lata mig, måndagar är en jobbig dag tycker jag). Hade henne inspänd och hon börjar mer och mer kunna utnyttja det för att stretcha ut ryggen, tyvärr har jag slarvat med longering och det har blivit mer rastning än jobb - något som vi nu försöker ändra på. Tror nog att vi har åtgärdat det om ett par gånger...

Idag red jag i paddocken igen, Ella var väldigt spänd och på tårna av någon anledning. Funderar på om det har varit älgar i hagen idag eller något, för nåt var det som triggat igång henne... Till en början var hon jättespänd vid "farliga kortsidan", fick något tokryck och brallade lite, men efter en stund blev hon riktigt fin. Blir ju rätt stor skillnad nu när jag rider lite mer, hon känns väldigt fräsch, mjuk och fin i sidorna, ligger jämnt på yttertygeln i båda varven, jobbar på framåt med stor positivitet - kul!! Ska bli riktigt kul att åka till A och träna imorgon, får bara se vad jag orkar, nedsittning i trav är ju inget jag sysslat med det sista, men det kanske är lite lättare i ridhuset då underlaget är lite mer sviktande än i paddocken... Blir ju dessutom så fruktansvärt flåsig med en gång nu. Sedan har jag fått svårt att sitta upp - tyngdpunkten har förflyttat sig lite och jag kan inte böja benet mot magen på samma sätt... Hahaha, var ska detta sluta ;o)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0