Ojojoj...

Sicken helg! Sicket väder!!! Är helt fantastiskt att få värmen äntligen - men jösses vad jobbigt det är att vara höggravid i denna värmebölja!!! Orkar ju verkligen INGENTING, fötter & händer känns som badbollar... Just nu är det rätt jobbigt och jag hoppas INNERLIGT att Albin behagar komma på utsatt tid - för att gå över tiden känns som den största prövningen du kan tänka dig! Större än förlossningen faktiskt... *hahaha*....

Hästarna tycker också det är jobbigt på dagarna med värmen och flugorna så jag har vänt lite på deras utevistelse. Dom får pausa mitt på dagen och var inatt ute för första gången (behöver jag säga hur nervös jag var för detta)?! Jag är ju ur-tramsig med att låta hästarna vara ute på natten, men nu när det är 14 grader och underbart skönt på natten och 30 steksol och flugor på dagen så inser jag ju också att det är hundra gånger bättre för dom att justera lite! Dessutom checkar vi ju av dom innan vi går och lägger oss (Gustaf gick och la sig halv 2 inatt), jag kollar dom när jag är uppe på toa vid 3-4-tiden (kikare genom fönstret *garv*) och sedan vaknar jag vid 6-7 igen för toapaus igen och då gick jag ut och inspekterade/visiterade dom... Herregud - dom går ju obevakade längre på dagarna när jag jobbar normalt sätt! Däremot har jag 2 st primadonnor som inte riktigt har förstått att hästar ska vara ute så mycket som möjligt, utan dom ställer sig i giv akt vid insläppet och tittat uppfodrande när dom tycker det är dags att gå in (Ella & Selene)... Så för att blidka alla hästarnas behov, plus att jag tycker det är bra om Fiorello får några timmar i lugn och ro i boxen - plockar vi nu in dom vid 10-11 så får dom stå inne till 15-16 och sen får dom gå ute igen... Tycker att det är en ganska bra idé om jag får säga det själv ;o) och hästarna verkar överlyckliga - alla nöjda och glada ;o). Kollade precis till dom i stallet (som är svalt och skönt för övrigt) och dom står och stensover ;o) SÖTA!!!

Aktiveringsmässigt är det min proffberidare Gustaf som får göra mest förtillfället. Han har ridit Ella 2 ggr och det har gått riktigt bra faktiskt. Fick iofs sitta upp i förrgår och justera lite då hon körde lite väl mycket med honom (jag skrittade bara) och det var fantastiskt roligt att få klättra upp på henne igen :o). Konstaterade att jag faktiskt kan rida en liiiiten stund iaf. Provade inte att trava men det känns som att det kan vara jobbigt... Får nog nöja mig med skritten, men det är HELT OK ;o). Efter där så var hon snällare med Gustaf och det kändes väldigt bra! Att sedan Gustaf är grymt otränad och får träningsvärk i flera dagar efter han ridit är en annan sak... *asgarv*. Han tycker iaf att det är kul och det är nog så viktigt med tanke på vår situation. Planen är ju att hålla igång henne så länge det går innan förlossning (G rider och jag tömkör/longerar/promenerar), så får hon vila ett par 2-3 veckor därefter...

Så nu är det 3,5v kvar till planerad leveransdag, bebis går loss på ca 2750g och 46cm. Han har fixerat sig och magen flyttar ner lite för varje dag. Har fortfarande en del förvärkar och sammandragningar men det är såååå mycket mindre när jag är hemma och kan pausa vid behov. Känns verkligen som att semester nu är helt rätt! Med tanke på att min älskade man dessutom har köpt en AC till mig för att härda ut i värmen blir det hela så mycket lättare, kan ligga i soffan framför TV'n och ha en rätt så behagligt tillvaro trots allt ;o)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0