Kontrollfreak - inte alltid så lätt?!

Som många av er vet så är jag något av ett... hmm... kontroll-freak. Inte en av mina bästa drag men så är det iaf, störst är ju detta behov inom hästeriet och jag har mina rutiner som jag gärna vill att de ska vara på ett visst sätt. Av någon märklig anledning har det blivit tydligare på ett sätt nu när jag är på smällen, men jag tror mest det handlar om att jag behöver veta vad som ska göras varje dag för att kunna hålla mig igång innan jag stupar på soffan ;o). Hur som helst.

En av mina ticks är morgon, resp kvällsfodringarna i stallet. Jag tycker oftast det är bäst jag gör det själv "så det blir riktigt gjort" - puckat jag vet, men jag jobbar på det. Men vi har 2 hästar som är duktiga på att gå ur boxarna (Selene och Melrose) så man måste alltid sätta kedja på deras boxar och sedan ska det knytas grimskaft för dörrarna om-utifall-att... Men jag jobbar på det! Exempelvis igår, när jag var så himla trött att jag inte visste vad som var upp och ner. Det blev en slapparkväll på soffan, Ella fick stå för jag orkade bara inte. Ett bra beslut där jag lyssnade på kroppen för en gångs skull. Så jag bad Gustaf att kvällsfodra hästarna, vilket han också gjorde. Han brukar ju ofta vara med när jag gör det så han vet ju mina små egenheter men var vär knappt förvånad när han trots detta fick med sig instruktioner om hur han skulle lägga upp vissa saker och vad som skulle göras... ;o). Själv gick jag och la mig och somnade på 2 röda...


Imorse när jag vaknade satte jag min vana trogen på monitorn över Selenes box, och såg en helt utslagen fölunge som nannade gott med mamsen vid sidan. Helt normalt. Vad jag tyckte var lite konstigt var att det låg en sopkvast precis utanför deras box och kunde för min värld inte förstå hur den hamnade där, men la ingen större vikt vid det. Såg även något som var slängt på golvet utanför Ellas box, vilket också var lite märkligt men det rann av mig lika fort igen... Låg och snoozade en stund och gick därefter ut för att morgonfodra. Tyckte det var märkligt att Gustaf hade stängt dörren mellan ladugården och stallet för den har vi öppen nu på sommaren så det ska vara lite öppet med extra luft men döm om min förvåning när jag öppnar den och det står en mörkbrun häst där!!! Då jag vet att Selene och Melrose har kedjor (och därför inte var dom) snurrade det bra i huvudet på mig för jag såg inte vilken häst det var, men det stämde inte med dom som var "kvar". Men tro på sjutton om det inte var Selene - och när Lilleman tittar fram bakom mamma KANON-NÖJD visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta... Stallgången såg ut som kriget! ALLT som kan rivas ner - grimmor, grimskaft, täcken, borstpåsar etc var nedrivet och båda hästarna såg väldigt nöjda ut med tillvaron. Selene visste (vis av erfarenhet) att matte inte uppskattar detta lilla upptåg och knatade in i boxen. Lilleman hade skitkul och VÄGRADE gå in i boxen när jag skulle leda in honom... *hahaha* skitunge! Fick iaf in honom i boxen och allt var frid och fröjd, förutom att stallgången såg ut som att en tornado dragit fram... Jaja, dom hade ju kul iaf ;o)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0