Jahapp - vakning helt plötslig...

Helt plötsligt rasslade det till, Selene har fyllt juvren med vad från början var en klar gulaktig klibbig vätska (är förmodligen jag som varit korkad och inte fattat riktigt var hon fyllt juvret men, men. Det finns där iaf och det är fullt *s). Kollade precis och vätskan har börjat skifta lite i färg och konsistens, den börjar bli lite gråare i färgen och lite grumligare... Inget händer (dvs föl kommer) förrän det blivit en "riktig" vit mjölk, men det kan gå på 2 tim så det blir helt enkelt till att vaka inatt. Sådär bara! Nu tror jag väl inte att det kommer något föl just inatt - men jag vågar inte chansa ;o). Magen är väldigt spänd och tar man på magen blir hon skitgrinig! Hon går väldigt knipigt bak och har börjat släppa bäckenbanden men bara längst upp vid svansroten... Flera tecken finns där, men jag inbillar mig att det fattas fortfarande liiite tecken, natten tills söndag kanske? ;o)

Men helt klart är att nu är vi mer på gång än någonsin och Fillidutten ligger i startrännan *hahaha*

Tyvärr visar inte denna bilden hur juvret har ändrat sig men jag ville visa vätskan ;o)


Kommentarer
lizan

Hej! Lisa här som rider på K och känner Sara. Smygläser din blogg ibland och nu blir det ju till att hårdbevaka! :)

När jag bodde i sthlm var det en av hästarna som visade alla tecken på att fölet skulle dimpa ner men det tog flera veckor innan den faktiskt kom! En vecka senare fölade ett annat sto som inte visade ett enda tecken på det och som dessutom var beräknad till en månad senare... Ibland gör dom inte som man tänkt! :)

2009-04-16 @ 22:44:42
URL: http://lazertomte.blogg.se/
Jennie

Hej Lisa, kul att du tittar in! Nej, dom är luriga med det ;o) är egentligen inte så orolig förrän mjölken kommer men vet också att det KAN slå över på 2 tim! Det blir som det blir helt enkelt ;o)

2009-04-17 @ 10:28:10
pernilla

syftar du påvaxpropparna när du menar dt första?



de kommer först, när mjölken kommer är det ofta ett tecken på att det är på g. Akta så det inte börjar komma råmjölk bara. Och lycka tilL! vad mysigt med föl, vi har ett sto beräknat till 26-27 i stallet.

2009-04-17 @ 17:06:40
Jennie

P- som det är nu går jag mest och väntar på mjölken känns som det "säkraste" tecket som finns ;o). Har hört massa historier om vaxproppar i div olika tidpunkter, man blir heltokig med alla varianter. Däremot verkar mjölken funka med de flesta hahaha. Tror nog att vi kan få roa oss hela veckan innan Fillidutten visar sig så det blir en intressant vecka! Och TACK!

2009-04-18 @ 14:43:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0