Föräldraträff nr 1

Som bekant var vi på vår allra första föräldraträff igår, och det var minst sagt annorlunda! För det första kastade BM (barnmorskan) oss rakt i i hur en förlossning går till med ord, bilder och en docka+bäckenben... Oj, jag var sååå inte med på det så här första gången! Jag är ju inte alls där ännu - förlossning är för mig något som ligger lååångt fram i tiden, någonstans efter fölning, renovering och semester! Tack och lov fick vi inte se den berömda förlossningsfilmen igår för det hade varit alldeles för mycket för mig att hantera, däremot kommer den nästa gång. Detta har fått mig att fundera på om jag verkligen VILL se den?! Jag menar, man vet ju vad som ska hända, bebis ska ut = ont, blodigt, söndrigt, div olika kroppsvätskor man inte ens vill prata om kommer distruberas för hela rummet att se -HUA!!! Jag är väldigt säker på att om jag ser den här hemska filmen (som jag för övrig såg när jag gick i skolan varpå jag fick springa ut och kräkas på skolans toalett) så kommer den inte underlätta för mig ett smack - snarare tvärtom skulle jag tro... Den kommer bara späda på min redan befintliga obehagskänsla inför förlossningen. Så planen är att Gustaf titta på filmen så han har lite mer koll (knäppisen vill ju se den) och sedan kan jag förlita mig på att han håller ordning på saker och ting när det väl är dags?! Å andra sidan känner jag mig relativit övertygad om att vi kommer få svar, hjälp, stöd av personalen på sjukhuset när det väl är dags så jag är egentligen inte så orolig för den biten. Folk har fött barn i alla herrans år med betydligt mindre informationsutbyte än vad vi har idag - och det har ju gått bra! Tror nog det ordnar sig även om jag hoppar förlossningsvideon ;o)



Annars var det rätt ok, tror nog att vi kommer få en hel del bra information med oss från de 3 träffar vi kommer ha, nästa gång ska det även diskuteras kring smärtlindring och DET är ju däremot ett ämne jag är väldigt intresserad av ;o). Var några trevliga par som var där och några väldigt tysta, lite som man förväntade sig. Det var lite roligt däremot för ALLA ca 10 paren som var där, låg med leveransdatum inom 2-3v och jag var faktiskt en av de 2 som hade minst mage - sådant som glädjer tramsiga Jennie som inte vill lägga på sig för mycket *hahaha*



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0