Vardagen rullar på...

Är lustigt det här med bloggandet, ibland blir det som en drog och man bara måste skriva mest hela tiden. Andra gånger skriver man inte alls. Just nu är jag inne i en fas av nr 2... Är ju ändå så att man skriver mest för sin egen skull, är kul att kunna gå tillbaka för att se hur det har varit - särskilt med hästeriet - även om nu mest blir upprepning av samma inlägg med vissa nyanser, dvs "Ella och duktig"... ;o)


Men Ella känns väldigt, väldigt fin förtillfället. Samtidigt som hon är väldigt, väldigt tjorvig... skulle tro att det kallas 5-års trots ;o)... Det hela började med den fullkomligt livsfarliga träd-dungen vid grannen, ni vet - den där det bor hästätande monster som bara siktar in sig på 5-åriga mörkbruna ston som heter Esmeralda.... Nu har det utvecklat sig till att bli ungefär 18 stopp på den knappa kilometern som är bort till ridhuset, varje stopp är kopplat till ryggning och stegring när matte går på och ber den stackars lilla hästen att fortsätta framåt *suck*... Väl i ridhuset så kan man inte gå upp mot kortsidan med spegeln (i skritt) i början av ridpasset för då är det samma procedur som med utomhus-stoppen... Nästa steg är att försöka dra tyglarna ur händerna på matte (för tro inte att damen tänker arbeta medgörligt)... MEN, efter alla dessa tramserier så har hon de senaste veckorna blivit jätte- jättefin och arbetsvillig! Har hittat lite knappar som gör att jag klarar av rama in henne bättre, när högerbogen hamnar på plats blir det skithäftigt att rida (men svårt att sitta *s)! Inser ju att det blir mycket jobbigare för henne nu ett tag när jag faktiskt får hyfsad ordning på hennes smitande bog och hon måste stärka sig i detta "nya" läge - vilket jag gissar är lite orsaken till tramset. (Hon är kollad både högt och lågt av veterinär och kiropraktor så jag är tämligen säker på att det är inget "fel" på henne...).


I det här "nya" läget är jag lite osäker själv också, försöker få ordning på händer, sits och skänklar men känner mig lite ostabil och det är otroligt frustrerande. Det där med att man borde träna lite mer utanför hästeriet gör sig obehagligt påmint ;o). Har därför, för att kombinera nytta med nöjde, börjat promenera till ridhuset med henne istället. Dels blir det inte lika tramsigt/bråkigt och dels får jag iaf LITE motion. Plus att jag är uppvärmd när jag sitter upp vilket ska vara bra enligt artiklar i ridsport ;o). Känns iaf liiite bättre *hahaha*


Igår red jag igenom LA:1 programmet, är ju debut på söndag. Blev ju ombedd att ställa upp i div 2 då laget hade tappat sin 4:e ryttare pga skada. Såklart är det väldigt svårt att säga nej för laget när man ändå skulle ut och rida klassen samma dag. Även om det känns lite oschysst mot laget att dom får ett sådant osäkert ekipage med sig - en trotsig 5-åring med nervös matte som ska göra sin första LA-start någonsin!!


Hur som helst, det är samma klass både som framridning och lagklass vilkte BORDE hjälpa Ellas klantiga matte som tenderar rida fel allt som oftast... Annars känns det helt ok, hon kan visserligen inte stå stilla i hälsningshalten för hon har drabbats av "ryggnings tics" ;o) vilket gör att hon ryggar klockrent i halten när man inte vill att hon ska backa och i själva ryggningen går hon snett - vad säger det om piloten ;o)... Första längningen är skitsvår om jag inte får henne rak i högersidan efter volten, plus att jag har svårt att sitta i längningarna igen - skumpar som en liten groda vilket nog ser ganska komiskt ut... Skänkelvikningarna har känt bra, får hoppas det håller i sig. Vänster volten i trav och den längningen är lättare, har mycket bättre koll på högersidan här. Fast återigen får jag kämpa med att sitta i längningen då... Ryggningen är klart villig, inte helt på tygeln och inte helt rak - men funkar hyfsat iaf. Skritten är riktigt bra om hon inte spänner till för mycket, där vet man ju aldrig hur dagsformen är. Inte så mycket att förbereda tyvärr, får satsa på en bra framridning... Galoppfattning från skritt funkar ibland riktigt bra och ibland sådär, galoppen är för tillfället rätt matt men bättre ihop. Gissar att det är jobbigare för henne nu när den är mer kontrollerad och hon behöver stärka sig. Får jobba redigt för att inte få avbrott i volten och uppridningen till förvända. Voltera är helt okey även om dom är lite matta. Förvända har fungerat bra i båda varven så det hoppas jag håller i sig. Längningen är frisk men upptagning och avbrott är katastrof - vet inte riktigt hur jag ska parera det, har försökt med olika taktiker men inget verkar vara "rätt" - får hoppas A kan hjälpa mig idag på träningen... Hon brukar ju ha knep för det mesta ;o). Så på det stora hela känns en debut helt ok, ska bli kul att kolla av. Det känns dock helt galet att "hoppa över" LB, men det är en engångsgrej och det är för att hjälpa laget. Om det nu blir någon hjälp vill säga, bidrog ju inte med ett smack på BC....


Melrose har anpassat sig bra, hon får hela tiden vara med i gänget även om dom lite titt som tätt talar om för henne att hon är en lågt stående varelse ;o)... Verkar ändå som att hon har plockat lite mark på Selene, för hon är jättetramsig, hingst-tjuter när hon hälsar på Melrose som verkar skita i vilket.. Ser faktiskt ganska roligt ut! Hon är duktig med att lyfta hovar, står stilla när man borstar och är en allmänt social gosegris ;o). Förutom igår då! Hon har ju med sig ett sår på ena bakbenet, (hon drog på sig det samma dag som jag var och tittade på henne) detta såret är fortfarande lite infekterat och varar, så när jag ska tvätta det är det inte helt uppskattat av liten häst med åsikter... Så igår slog hon ganska ordentligt, varpå vi fick ta en liten diskussion om huruvida det var okey att slå med bakbenen eller ej - Melrose insåg till slut att matte hade nog rätt ändå och stod stilla men var sur som ättika. Ville inte hälsa på matte på säkert 30 min efter det. Men när jag kom tillbaka efter ridturen med Ella så var allt överspelat och vi hade en mys-stund ;o)


Selene hade världens äventyr igår, inte nog med att hon fick sig en tur ute med C - hon hade dessutom en kompis med sig!!! Hon och Brio hade varit ute tillsammans och det var första gången! Har ju varit lite svårt att göra saker tillsammans när vi bara har varit 3 men nu sedan Melrose kom så blir allting mycket lättare. Selene är ju en väldigt pigg och energisk häst så jag kan tänka mig att hon var lite på hugget igår. Men hon hade iaf enligt rapport varit snäll och uppfört sig bra. Vet att hon har varit ute väldigt mycket på uteritter och sådant när hon var yngre så kan tänka mig att hon tyckte det var skitkul...


Idag är det som sagt träning för A med Ella, funderar på en liten promenad med Melrose och ev tömköra Selene - så jag har min eftermiddag/kväll väl planerad... ;o)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0