Ko med kalv...

... är bara en av alla älg-konstellationerna som har knatat förbi här idag! Har varit rusningstrafik på älg här idag! Började vid 11-tiden i morse med ko med kalv.  Sedan kom "paret" igen. Har ju trott att det har varit ungtuppen som sprungit här som fått napp - men idag var dom närmare och då visade det sig att det var en betydligt ståtligare tjur med en rejäl krona... Dom kom lagom till jag stod i begreppet att knata iväg med Ella så vi fick så vackert vänta - visste ju inte om dom hade planerat att springa över och det såg ut som att dom var lite på hugget. Vill ju helst inte gå på vägen när älgarna kommer om man säger så... *s

Men det visade sig att dom var trötta och hux flux la dom sig för att ta en tupplur???!! Jag tog såklart tillfället i akt och drog iväg med Ella. Tack och lov låg vinden på åt andra hållet så Ella tog aldrig notis om dom! Vi var ute ungefär en timme och när jag kom tillbaka (16-tiden) låg dom banne mig kvar fortfarande. Var iofs tacksam att dom fortfarande låg ner för vi kunde gå förbi utan några större missöden... Fick lämnat Ella i hagen och nu började såp-operan! När "paret" ligger och sussar som godast kommer älg nr 5 för dagen springandes och han sprang i princip rakt på paret - som naturligtvis inte uppskattade att bli störda. Dom for upp på benen och satte av efter Femman in i skogen... Jag hoppades på att detta var det sista för dagen men tji fick jag... Vid halv 6 såg jag att dom var och smög på fälten igen och nu kände jag på mig att dom tänkte passera hagen. Fick brådis att plocka in hästarna och tur var väl det. När jag var på väg ut för att ta in Brio som var sist kom dom travandes över fälten rakt emot hagen! Och tro på sjutton om paret inte hade adopterat Femman så nu var det alla 3!! Fick ut Brio ungefär samtidigt som första älgen hoppade över staketet! Brio frös till is och hjärtat slog rätt ordentligt måste jag säga, men hon var kanonduktig. Alla 3 älgarna hoppade in i hagen utan att vara nära tråden, fortsatte igenom hagen och hoppade ut på andra sidan... Alltså jag blir så matt! Var kommer alla ifrån?!

Förutom att jag gått runt på gränsen till nervsammanbrott hela dagen ;o) så har jag varit grymt duktig!! Har städat ia stallet och inne i huset, , flyttat en massa flyttkartonger, röjt undan en massa bröte, tvättat och dessutom stängslat en fålla. Puh, är helt slut men GANSKA så nöjd med mig själv ;o)

Nu tänkte jag gå ut och kvällsfodra och sedan korka upp mig lite vin, krypa i pyjamasen och inta ryggläge i soffan... Mmmm



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0