Humörs-kossa

Ibland blir man påmind hur lite man vet om vissa saker... Har hemma på gården ett känslo-monster, dvs Selene! Snacka om hormonsvallningar - jösses... Från att ha varit den keligaste och gosigaste lilla myshäst som gärna skulle krypa upp i knät och spinna, har hon under de senaste veckorna genomgått en förvandling till eldsprutande drake! Kan föstå att en viss form av humörsvängningar kan förekomma på dräktiga ston, är väl egentligen en ganska normal konsekvens med tanke på hur vissa kvinnor förändras under graviditeten, men det här är nästan löjligt. Är så sur och grinig, både mot sina kompisar i hagen och människor. Så fort man tar på henne är det bakåtstrukna öron och kolsvart blick. Nu gissar jag att pälssättningen späder på det hela ytterligare (ja, har lagt till B-vitamin) men nu skulle jag vilja ha den där dräktighets FAQ'n igen...

  • Kan man ge dom något (typ fodertillskott) för att hjälpa henne?
  • Är det övergående eller kommer hon vara sån här i 8 månader till *bevaremigväl*
  • Är det bättre att låta henne vila eller aktivera henne?
  • Vet hon om att hon är på tjocken?
  • Har fölisen börjat sparka?
  • Gör det ont?
  • Är det bättre att låta henne gå själv i en egen hage?

Inte helt lätta frågor direkt och jag förstår ju att det är individuellt och att det inte finns några generella svar, men ge mig något?! Har redan fodrat upp med stråfoder, hon får så mycket hon vill ha (äter ju ändå för två *s) och jag skulle gärna vilja göra det lättare för henne om jag bara kunde! Det verkar ändå som att hon fortfarande tycker om att aktiveras lite lagom. Tömkörde henne igår och hon var väldigt positiv och samarbetsvillig på tömmen. Hm, inte lätt detta...


Annars är det lugnt hemma. Min Primadonna fick vila igår efter söndagens bravader. Pysslade lite med henne och gav henne morötter och äpplen ;o). Inte utan att det verkar som att Ella faktiskt vet hur duktig hon har varit för hon står där i boxen och mallar sig ;o) *SÖT*


Melrose är jätte, jätteduktigt. Varje dag ställer jag upp henne i stallgången och borstar henne. Står som ett ljus. Lyfter hovarna jätteduktigt. Känns som att hon är en klok, trygg liten dam som har landat i flytten och sitt nya hem. Märker på henne att hon börjar bli nyfiken på omgivningen när man går till och från hagen... Ska bli kul att smyga in lite promenader med henne vad det lider.

På tisdag verkar det som att vi får en ny häst till stallet, en 2-årig valack. Ska bli spännande och känns bra att ha fullt i stallet. Blir såklart lite tomt med en obebodd box... Tydligen är han en stor kille på 1,75, (tjejerna kommer väl bli överförtjusta och ha slagsmål om honom kan tänkas). Så det rullar på får man väl säga...

Hej hopp!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0