Upp som en sol - Ner som en pannkaka... Eller tvärtom ;o)

Igår var planen att tömköra Ella i paddocken men hon var helt galen så jag fick koppla loss ena tömmen och longera  henne istället - vågade inte ha dubbla töm. Jisses vad den lilla skrutthästen kan stålla runt!!! Denna gången var det inte helt utan att jag var riktigt nervös att det skulle hända något men hon har verkligen helt makalös balans... Efter stollrycket såg hon faktiskt inte lika vild ut i blicken så det var nog precis vad hon behövde...

Idag gick jag bort till ridhuset - förberedd på värsta rodeon. Gustaf hängde med som moraliskt stöd och ev ambulansringande person ;o) men tji fick vi! Hon var lite störig i början och ville inte alls bjuda in i handen utan försökte rycka tyglarna ur nävarna på mig och nita istället. Efter lite trixande lyckades vi iaf komma igenom detta och molnen skingrades, ljuv musik uppstod av rosa elefanter med violiner, solen kom fram och värmde oss med sina strålar ;o) Ella blev så fin, så fin. Var positiv, arbetsvillig och riktigt fräck! Jobbade ganska mycket med galoppen, hon behöver stärka sig i en lite bättre form och mer ihop i kroppen. Hon har ju blivit bättre men är fortfarande lite lång... Kunde reglera galoppen med tempoväxlingar vilket kändes väldigt bra. Har ju inte riktigt funkar innan. Hon har blivit mycket starkare och det hjälper dagens arbete. A är på mig om att jag måste sluta ta halvhalter med tyglarna utan ska sitta in dom (gäller iofs alla gångarter) och att jag ska fokuser mer på vikthjälperna, underskänkeln och ytterhjälperna och det försökte jag öva på idag. Det är ju saker som är ganska självklara egentligen men tydligen väldigt svåra att genomföra... ;o) Har också fått order om att "våga" laborera, något som jag alltid varit lite kass på. Är rädd att göra "fel" och håller mig därför inom trygga ramar när jag rider ensam, fast idag fick jag tummen ur och vågade trixa lite - och tro på sjutton men det blev ju riktigt bra ;o). Mycket glad över dagens ridpass knatade vi hem och väl tillbaka i stallet var det en mycket nöjd men lite trött Ella som fick mumsa på sitt hö...Hjärtat mitt :o). Däremot var hon genomblöt igen, börjar nog bli dags för en klippning tror jag...

Med de andra är det bra, Selene älskar sin balsal och är mycket tillfreds med tillvaron. Alltid skönt med bra dagar för henne, hon hade ett lugn i blicken idag som hon inte har haft tidigare, om det är boxen eller att hon börjar acceptera dräktigheten vet jag inte men det var härligt att se! Melrose var lika charmig som alltid, sög in mig i boxen för mys och borstning... I motsats till "storasyster" Ella så fullkomligt älskar Melrose att bli borstad, man får gärna stå där hur länge som helst ;o).

Gustaf har fixat med boxen och nu är det verkligen inte mycket kvar, han är så duktig mannen! ;o) Blir riktigt bra, även om det är väldigt ovant med boxen där. Känns nästan lite "trångt" fast det är det ju inte... Lustigt vilket vanedjur man är egentligen. Nya hästen kommer sista helgen i oktober, ska bli kul att se hur lik valacken är (är ju helsyskon)...

Nej, nu är det dags att krypa ner i sängen - är helt slut!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0