Moose on the loose, nyfikna katter, Ella på töm och Melrose the Giant ;o)

På vägen till färjan finns det ett specifikt ställe där jag varje gång jag åker förbi tänker "åh vilket poppis älg-ställe detta måste vara". Har nästan varit snudd på besviken att jag aldrig sett en älg just där (har väl fullt upp att springa och frottera sig med hästarna i våra hagar...), men imorse besannades mina misstankar!!! En stor älg-tjur stod precis på den punkten där jag inbillat mig att dom måtte älska... Jaja, "en gång är ingen gång" men jag är fullständigt övertygad om att den gläntan motsvarar Danskens korvmojja en fredagskväll som vi hade i Älvängen *hahaha*... Det var ett tag sedan jag skrev om älgar, men det blir så tjatigt om jag ska skriva varje gång - det är ett herrans spring! Häromkvällen ex var det en tjur som joggade längs vägen, hade 2 bilar bakom sig men kände inte minsta press för det... Lunkade fram där lite lagom sådär tills han vek av och sprang in på grannens grusväg "howdy neighbour lixom" ;o). Börjar så smått vänja mig vid att dom ÄR där, men det är fortfarande lika obehagligt och särskilt när hästarna är ute...


Katterna börjar bli lite väl äventyrliga för tillfället - när C kom till stallet satt Sally i Ellas öppna fönster, nu är dom snart ute alltså... Ska ringa blå stjärna idag för jag tänker inte ha 2 fertila kattdamer rännandes på bygden. Är åtminstone 3 hankatter som jag redan har sett stryka runt och kan tänka mig att dom inte skulle vara sena att utnyttja mina små oskyldiga honkatter till lösaktiga aktiviteter... Och jag klandrar dom inte, den ena hankatten är kanonfin ;o). Men nu är tjejerna snart 6 månader så det borde vara ok att sterilisera dom. Har inte riktigt förstått skillnaden på sterilisering resp kastrering på honkatt ännu så jag får höra med H vad som är bäst. Är lika bra att få det avklarat innan jag sitter där med kattungar och är helt såld ;o).

Primadonnan fick på sig sin doja och jag tömkörde henne i paddocken. Var inte alls rolig till en början, ville inte ta kontakt någonstans och var allmänt spänd och struttig. Till slut fick jag fatt på yttersidan och då blev hon riktigt fin efter en stund. Hade svårare att få henne ta kontakt när höger var yttersida vilket är lite märkligt för där har hon varit lättare det sista, hon kan väl ändå inte bytt sida igen?! Får se när jag rider idag om det är samma då eller om hon bara utnyttjade situationen för hon var på töm...


Den största grejen var nog ändå att vi mätte Melose och hon är 1,55 i manken. Stora tjejen, är ju värsta jätten!!! :o) Hon var livrädd för mätstickan till en början men det gick bra... (Kan iofs ha varit att hon var mer rädd för G än mätstickan, stackars Melrose fick sig en stöt när Gustaf skulle ta ut henne på morgonen så hon är lite skeptiskt mot honom just nu *s)... Ang Mellis storlek så är både mamman och pappa 1,66 så hon borde ju landa där också?! Men med tanke på de "tattar-regler" som finns ang storlek och 1-åring så kommer hon bli ca 1,68-1,70! Jaja, vi får se, blir onekligen spännande ;o). Bara hon inte blir för stor för lilla mig... Men å andra sidan blir hon ädel så det borde funka... Hahaha, Ella blir minstingen i familjen ;o).



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0