Ljuvliga galoppen...

Efter brottningspasset med gruset så gick jag in och la mig på soffan med datorn i knät för att jobba en stund. Det visade sig att jag hade fått ett möte på torsdagen (dvs idag) som omöjliggjorde det för mig att hinna till A-träningen :o( messade iväg detta till A som svarade att "det är ok men det finns ledig tid ikväll 19,30 om du vill komma, nästa vecka är det inställd då jag är borta". Insåg ju att hur trött jag än var i kroppen så får jag pallra mig iväg, vill inte vara utan träningen i 2 veckor! Dessutom har jag en lurig misstanke att jag inte hade kommit upp på Ella igår om jag stannat hemma... ;o). Var bara att åka till bankomaten, McDonalds (fanns inte på kartan att LAGA något att äta), intala sig själv att man minsann inte alls var ett smack trött och fixa till Ella. Det var roligt för jag som normalt sett har tok-brådis inför varje träning kunde dagen till ära linda fint med glada färger som matchade matte och schabraket... Ella är sååå fin i sin påsk-gula uppsättning :o)


Väl där kändes det riktigt bra, red fram på det "nya" sättet som jag ville testa (á lá JF från clinicen) och tro på sjutton om det inte funkade! Ella var betydligt käckare än hon brukar i början så det får jag hålla fast vid. Känner mig visserligen som ett UFO med hästen lallandes med lång hals i början men det skiter jag högaktningsfullt i om resultatet blir så bra! A fick läsa mina protokoll från helgen som blev klart godkända (särskilt de fina omdömet på allmänna bedömningen *s). Efter att ha konstaterat att det är färdigttävlat för i år sammanfattade vi "tävlingsåret 2008" och enades om att vi var jättenöjda med resultatet. Planen var att starta LA:1 och det har vi ju gjort, dessutom med godkänt resultat :o). Därefter diskuterade vi igenom målsättningen med vinterns träning. Känns som att vi har en riktigt rolig vinter framför oss, om än blir det en redig utmaning! A tycker vi ska börja med bytena nu när vi har ca 5-6 månaders "arbetsro" och det känns ju fantastiskt roligt om än ganska skrämmande, har ju inte ridit byten på 3 år och i ärlighetens namn har ju inte dom bytena varit särskilt "dressyriga" (gammal hopperyttare som man är)!! Sedan började A prata om kandar och 6-års championaten men då hade hon tappat mig för länge sedan, var fortfarande kvar i byten med ögon stora som ett barn i tomteverkstan... *hahaha*


Träningen då, jo den gick helt fantastiskt bra!!! Bästa träningen hittills! Ella var till en början slingrig som en orm, ville inte alls att jag skulle fiska upp vänsterbogen! Men efter en stund fick jag lite häng på den och därefter blev det bättre och bättre :o). Är lite svårt för mig nu när hon har bytt sida då jag är totalt lam i min vänstersida - den behöver vakna till liv nu... Behöver ju min vänstra skänkel för att peta in den där bogen... När det var högersidan var det lättare för jag själv har iaf liiite motorik och styrka i den sidan av kroppen men nu är det snudd på parodi ;o) jaja, det gick ju till slut (med resultatet att jag idag har ännu mer träningsvärk än vad enbart grusbrottningen skulle resulterat i). Efter att jag fått tag på vänsterbogen gick vi från klarhet till klarhet! Vi jobbade med galoppen och den är ju bra i sig - men när jag får henne ordentligt inramad så är det fullständigt ljuvlig att rida :o). Vi övade på olika förvända vägar, fattningar skritt-galopp-skritt och vi jobbade med mina hjälper i fattningen. Ella reder ut pytte-pytte-hjälper och jag rider övertydliga unghästhjälper fortfarande. Var en massa finlir med sittben hit och dit, axelposition och min blick, jösses! Fick en otroligt effektiv övning för att träna på fattningarna från skritt som hjälpte mig få grejerna på rätt plats och gav enormt resultat, förstår inte hur det är möjligt ;o) men ni kan tro att jag ska öva som en tok för det var superhäftigt! Inte utan att man faktiskt känner sig som en riktig dressyrryttare emellanåt ...


Så från och med igår var Ellas idiotryck förra veckan som bortblåsta :o) hon är återigen Världens Bästa Esmeralda... ;o)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0