Liten biologi-lektion ;o)

För er som inte redan listat ut det så är jag grymt fascinerad av vad som händer i Selenes mage för tillfället. Dels för att jag tycker naturen är fantastisk, både vad det gäller människor och djur. Hela grejen med att det blir en liten individ i magen på resp däggdjur är helt ofattbar...  Och dels så vill jag förstå och veta så mycket som möjligt om hela processen, mycket för att förstå Selenes beteende. Har alltid varit nyfiken av naturen och på äldre dar har detta växt bortom enbart skvaller och senaste nytt ;o) - och även börjat landa i mer viktiga saker - som ex forstkaffningsprocessen hos häst.

Så jag vill dela med mig av mina nya kunskaper med er... Dagens tema är hur Filidutten faktiskt ligger i magen. Är ju inte helt solklart för alla kanske?! Men ungefär så här ser det iaf ut:

Bilden är från den informativa boken "Att bli med föl", av Falk, Pettersson-Brodda & Holmstedt (ICA-förlagen). Fostret på bilden är betydligt längre gången än vad vårt är, är precis innan den roterar för att födas. 

För Fillidutten kommer det börja hända saker framöver. Hur dom bevisat följande vet jag inte - men den kommande perioden kommer fostret att växa 454 gram per dygn och kommer därmed att fyrdubbla sin vikt inom loppet av 1 månad!! Så jag misstänker att det kommer märkas en del på Selene?!  Det är sjukt vad tiden går - nu har vi redan kommit till halvlek av dräktigheten! Börjar kännas lite häftigt och mycket nervöst ;o)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0