Ibland va...

Alltså, hur puckad får man lov att vara?!?!?!? I helgen red jag ju som bekant LA:1. En av de nya svårigheterna när man går upp i LA är att rida förvänd galopp, (i programmet får man en poäng på den s.k "bedömningspunkten" och det är koefficient på den så poängen man får x 2, trixet är att samla så många poäng som möjligt)...

I LA:1 rider man den förvända galoppen genom att rida ungefär en volt tillbaka från mitten på kortsidan, dvs man byter "håll" men galopperar i samma galopp (kan inte förklara det så det blir tydligare - sorry!). Sedan fortsätter man ca 20 m och därefter bryter man av.  Bilderna här visar ganska tydligt:

Jag tycker att Ella är ganska så duktig på detta och när jag fick protokollet så hade hon fått betyg 5 som betyder "med tvekan godkänt" eller något sådant och jag kan inte för mitt liv förstå hur dom kunde kommentera att hon var för "öppen i formen" för hon känns allt annat än "öppen" i den tillbaka-vändningen... MEN - sent ska syndaren vakna - NU har jag fattat att själva volten tillbaka är EN bedömningspunkt och de 20 m transportsträcka är EN ANNAN och det är den sträckan det är koefficient på!!! Aha... jag brukar mest bara åka med den sträckan och lägga allt krut på att rida vändningen bra. *hupp lixom*. Så nu känner jag mig totalt jättepuckad! Så fruktansvärt onödigt att slarva bort poäng på det viset... Egentligen spelar det inte så stor roll - är lika onödigt att bara åka häst dom metrarna hur man än vrider och vänder på det, men det är extra surt när man inser att man inte fattat rätt från början...  Såklart borde jag tänkt på det med tanke på hur bilderna ser ut ovan (beskriver bedömningspunkterna) men ibland har man uppenbarligen inte hjärnan med sig... ;o)

Bilderna har jag för övrig lånat från: http://www.stallbacken.com/ som har alla programmen väldigt pedagogiskt uppritade med olika färger för resp gångart, så även den trögaste kan förstå  - eller inte - med facit i hand för tydligen hade yours truly problem trots övertydlig pedagogik... *hahaha*

//Dumbo
ps. tilläggas bör att Ella blev godkänd, dvs betyg 6 på den FÖRSTA bedömningspunkten så min känsla var rätt ;o)


Kommentarer
SaraMara

Hahahaha... Ibland är du banne mig mer trög än jag, om än med viss tvekan. ;-)



Varför tror du jag sladdar runt som en tok för att hinna ut så fort som möjligt för att hinna visa så mycket bra förvänd som möjligt? Vändningen är ju bara ett moment som alla andra. Vi pratade ju tom om det på Stora Höga har jag för mig, men då förstår jag nu varför du då såg lite frågande ut. ;-) *retas*

2008-10-21 @ 17:09:36
URL: http://frogstomp.blogg.se/
Jennie

Ja, jo, så här i efterhand känns det ju helt logiskt... hahaha. Och jag kommer ihåg att vi pratade om det på stora höga men jag var nog alldeles för LA-förskäckt för att ta in det ;o)

2008-10-21 @ 21:53:15


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0