Första träningen, ny box, åskväder och bakslag...

Första träningen på 1 månad blev det igår. Var lite skeptisk innan då Ella fortfarande är liiiite tjock i benet, men ingen reaktion, värme eller hälta/markering... Mystiskt värre! Har rådfrågat med vet i onsdags (var ute och vaccinerade Selene h*n så fick även titta på Mellies ögon och Ellas ben). H*n tror det kan ligga kvar en infektion i bindväven men tycker absolut jag ska rida lite lagom i 20-35 min men undvika böjda spår. Sedan ska jag lägga på Arnika flera ggr/dag. Sagt och gjort. Ella var ganska styv, trippig och allmänt motvillig i början. Tyckte mest det var onödigt att korta tyglarna och bjuda fram till handen. Men efter en liten stund insåg hon att det var ju ganska kul trots allt och blev väldigt samarbetsvillig :o). A tyckte att hon såg förvånansvärt mjuk och fin ut med tanke på de sista veckorna vilket var kul. Jobbade mycket med min inverkan. MÅSTE lära mig koppla bort handen och på med underskänkeln... (Tydligen har man något som kallas så, ska vara den delen av skänkeln som finns under knät... Hmm.. Tänk jag som trodde att den delen bara fanns där för att hålla kvar stigbygeln så den inte hänger och dinglar... *hahaha*). Att koppla på underskänkeln som support till halvhalterna var ju en uppenbarelse i sig ;o), Ella är ju så fantastiskt lyhörd för sätet och vikthjälperna, så när jag normalt sett tar en halvhalt gör jag det mycket för sätet och lite för handen - vilket gör att Ella nästan stoppar upp helt och protesterar mot handen. Om jag istället använder mig av den delen av benet som bara hänger och dinglar som support till sätet i halvhalten så får jag ju bjudningen per automatik och hon aktiverar igång sig mer bakifrån. Tadaa!! Är ju sådana saker som man egentligen vet rent teoretiskt i huvudet, men när man väl sitter på hästryggen så blir den kunskapen lixom inte vidarebefodrad ner i lemmarna... ;o). Fantastiskt kul var det iaf och Ella blev jättefin. Tänk att det finns sådana nycklar så nära till hands! Är ju bara ett litet aber och det är ju det där med kroppskontroll... Har ju inte riktigt det...


Åkte hem glad i hågen och mycket nöjd med ridpasset, Ella verkade vara detsamma. Hjälpte C lite med Selene som har kommit på att om man trycker ut bogen så kommer man undan lite ;o). Tyvärr för henne så bar det inte frukt utan C lyckades allt fiska in den där vänsterbogen så tji fick hon. Är så kul med Selene för så fort hon får på sig utrustning så blir hon en helt annan häst, är väldigt käck och rolig. Hon har mycket enerig och bjudning i sig själv, är lite tittig men det renderar aldrig i något annat än just tittande. Och hon får en väldigt fin sida när hon kommer igång... Rör sig trevligt, inte spektakulärt på något sätt men helt klart godkända gångarter... Jag gillar verkligen den hästen trots att hon exteriört är väldigt olik Ella som är lite mer min typ av häst.

Därefter var det dags att dra iväg till Åby för att hämta nya boxen. Vet inte om jag skrivit innan men vi ska ju bygga en box till i stallet. T som har valacken har ett 3-årigt sto som var dräktig, men på 90 dygn hade hon släppt det. Så hon ska flytta hem till oss också. Är helsyster med Långben så det ska bli kul att se henne. SÅKLART är ju även hon mörkbrun utan tecken så nu börjar det bli nästan lite för mycket ;o) - inte utan att man börjar längta efter en fux eller nåt ;o) Är tur att vi har Brio som lättar av lite... Men jag har en bekant som ur ett mörkbrunt sto utan tecken fick föl med Figaro och ut kom en fux... Så det finns hopp *s.

Väl hemma igen var det världens åskväder!!! Blixtarna lös verkligen upp hela himlen, blir ju lite extra på landet när allt är svart för övrigt. Det åskade som f-n och hästarna var ganska prilliga en stund där... Särskilt Melrose, men hon har varit lite spänd och stressad ett par dagar. Är inte helt säker på varför. Ska bli bra med helg så man kan ha lite koll på dom i hagen och se så dom inte är dumma med henne för mycket. Liten bebis behöver ju få utrymme att vila in emellan också... Blir ju alltid så orolig över mina "barn" när dom avviker i beteende från hur dom varit innan. Blir att man börjar felsöka direkt. Har å andra sidan varit ganska mycket runt omkring då dom håller på att sadelvänjer Långben = viftar med schabrak och hoppar bredvid honom. Då står dom ju precis utanför Mellies box så hon blir rädd... Samtidigt får hon ju vänja sig... Som grädde på moset hade "skyddsplasten" på lysrören i hennes box av någon anledning ramlat ner härom natten, så hon stod och tryckte vid ena väggen när jag kom på morgonen... Stackars liten ;o)...Jaja, det ger väl sig, ska ägna mig lite extra åt henne i helgen helt enkelt.



Imorse fick jag ett litet bakslag - Ella var lite mer svullen i benet igen. Inte bra, men kan ju kanske vara en reaktion på lite ökad belastning igår antar jag. Ska kolla hur hon ser ut i em. Blir lugnt för henne idag oavsett men om det blir vila el promenad återstår att se. Hoppas verkligen inte att det är förvärrat läge på henne...


Nu sitter jag här på jobbet och har skiiit-tråkigt! Är inte alls upplagd för att jobba idag - heller! ;o). Får väl försöka göra ett ryck så den här dagen rör på sig så jag får åka hem någon gång...

Hej hopp!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0