Clinic-rapport

Var på JF clinicen igår och det var helt okey. Är varken överimponerad eller missnöjd. Jens var väldigt publikvänlig och underhållande, på så vis en av dom bättre på att HÅLLA clinic av dom jag har sett. Däremot fick jag inga "AHA"-upplevelser på något sätt. Han har väldigt sunda åsikter och det är alltid lika nyttigt att återigen få höra hur viktigt det är med bra grundridning, konsekvens och kontinuitet i ridningen. På agendan var att han skulle visa en lektionshäst, unghäst och GP-häst. Lektionshästen blev rätt käck efter en stund med JF på ryggen, han demonstrerade hur viktigt det är att lösgöra hästen, få den positiv till arbete och inte stressa fram någonting. En uppvärmning ska ta minst 20-25 min och ska leda till att hästen är självbärande och med på noterna. Han visade lite övningar på hur man ska jobba med att stärka hästens svaga sida och mjukgöra den starka (sidvärtsrörelser i olika konstellationer och tempoväxlingar). Jobbade mycket med att ställa hästen åt den svaga sidan för att få den ta stöd och när kontakten var etablerad rakställde han och berömde... Fokuserade mycket på att få igång hästens bakben, men det fick inte komma för fort utan hästen måste var ordentligt uppvärmd först.

Han red bara för vikt och skänkelhjälper, något som han betonade både 1 och 100 ggr, hästen styrs enbart av vikt med understöd av skänkel. För att extra tydligt betona detta dundrade han runt med  armarna i kors över bröstet - i galopp - och nog sjutton gick det att svänga hästen ;o). Kanske inget jag själv kommer roa mig med hemma men "I get your point" *hahaha*

För "unghäst-biten" blev jag lite besviken på hästvalet. Han visade en 6,5 åring vilket i min värld inte är ur-typen för en unghäst. Hade varit roligare att se en 4-åring el dyl istället... Men, men... För unghästen var det samma grundprinciper som jag redan berättat om, det som var extra viktigt var att börja styrketräna unghästen. En bra övning är att ligga på en volt och ha ett ganska lågt hinder och bara mata på...


"GP"-hästen var 9 år och hade tävlat minst 1,40. Det var återigen samma förberedelser och grundarbete. När det var avklarat var det fokus på att hästen ska vänta på sina instruktioner hela tiden, inte döna iväg. Han red mycket konstiga vägar för att hästen skulle rubba sin balans och lära sig att bära sig själv mer. Enligt Jens var det värsta han vet när det blir tungt, ridning ska vara lätt och rolig på en positiv och självbärande häst.


Så inga häpnadväckande nyheter, men bra repetition på basridning. För egen del kommer jag ta med mig uppvärmningsarbetet - är lite för fokuserad på "att rida fint" även i uppvärmningen och jag misstänker att det kan var en orsak att Ella är lite knorrig innan hon kommer igång. Ska nog låta henne få gå lite kravlöst och okomplicerat i början och inte tänka så mycket var hon har huvudet utan mer fokus på fram och glatt. Sedan, när hon är lite varm och igång i kroppen börja "sätta ihop" henne. Misstänker att den lilla damen skulle uppskatta det, så länge vi når samma mål med ridpasset så spelar det ju ingen roll om vägen dit är lite annorlunda eller längre?! Skadar ju inte att testa iaf ;o)


Så det blev ingen ridning igår, mockade och fixade innan jobbet så det var i princip bara att komma hem, pussa på hästarna lite, äta och sen krypa till kojs...



Kommentarer
Rebecka

Ryttarna dom rider i världscupen mm klassar en häst som är 8-9 år som unghäst! Så visst var den allt en unghäst :)

2008-10-21 @ 19:44:10
Jennie

Hmmm... jag är skeptisk ;o)

Är trots allt roligare att se lite grönare hästar :o)

2008-10-21 @ 21:55:55


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0