När vintern kom till byn...

... då tiltade hästen ur... ;o)
Ella är verkligen inte rolig när det blir kallt! I fredags var jag och tömkörde i ridhuset, Ella var prillig men hanterbar. Hon försökte verkligen hålla sig på mattan men hon fick verkligen kämpa, det syntes lång väg att hon helst hade velat sätta av som en tok... Igår var jag i ridhuset och red. Innan jag berättar vidare måste jag bara göra ett uttalande ang ridhuset: ENDA nackdelen med det annars så underbara ridhuset är att det är ett äkta "titt-ridhus". På ena kortsidan är det ett par meter förvaringsutrymme bakom sargen - där de hästätande monstren bor, (om du frågar Ella - fåglar om du frågar mig). På långsidorna är det ett antal fönster som släpper in solljus vilket i sin tur leder till solkatter... Och att solkatter blir levande och äter hästar vet ju alla *hahaha*... På andra kortsidan finns en spegel som täcker hela väggen, i denna spegel ser man... ja just det... SPEGELBILDER!!! Och spegelbilder vet ju vem som helst att dom hoppar ur spegeln och blir hästätande monster dom också... NI kan ju förstå vilken hemsk upplevelse det är för en liten mörkbrun häst som behöver ge sig in i detta monsterhål ;o). Men å andra sidan, kan man rida sin häst där finns det nog inte många andra ridhus som är så jobbiga ;o)

Hur som helst, Ella var SPÄND och efter ett antal explosioner började hon faktiskt försöka göra matte glad. Man kan säga att hon var kanske 99% koncentrerad och lite då och då kom den sista procenten fram i form av att hon kastade sig eller tiltade på något sätt ;o). Men jag jobbade på, återigen med mycket övergångar, tempoväxlingar och skänkelvinkningar och hon blev väldigt fin, dock ville jag få det där sista lilla extra av henne och gav henne en utmaning. Vi red en åttvolt (20m per volt) i galopp, när jag skulle byta varv så bröt jag av till skritt och fattade ny galopp (en första antydan till enkla byten) och det gick väldigt bra från höger till vänster men så är hon starkare i högergaloppen... Från vänster blev övergångarna inte lika bra men jag måste ändå säga att hon har verkligen utvecklat sina fattningar! Däremot måste jag komma åt vänstergaloppen så den blir starkare, är säkert mitt fel för jag rider sämre i vänstervarv då min vänsterskänkel är svag och handen tenderar att kompensera för detta... Har blivit milsvid bättre men jag har fortfarande en bit kvar... Ella tyckte iaf att övningen var jättekul och blev riktigt, riktigt fin så det var roligt.

Idag blev det en uteritt, tyvärr är det verkligen stenhårt i backen överallt så det blev "bara" skritt - men jag jobbade henne hela tiden till Ellas stora förtret ;o). Hon hade gärna lullat på långa tyglar men matte hade annan agenda, Skruttan fick minsann gå både sidvärts och tempoväxlingar. Vi har en ganska lång, hyfsat brant backe och där fick hon gå i skänkelvikning neråt -  jisses vad sur hon var för detta ;o) iaf när hon skulle gå undan vänsterskänkeln. Hon är ju svagare i sitt vänstra bakben och här blev det extra tydligt, skrutthästen surade och försökte dra tyglarna ur näven på mig men tji fick hon... Var en väldigt trevlig ridtur iaf, kallt som f-n men torrt och fint väder, vet ju inte när man får ett sådant tillfälle igen så det var toppen.

Annars har det varit lugnt i helgen, vi har fixat en hel del hemma. Finns ju lite lagom att göra här ;o). Vi ska försöka få tummen ur och fixa med huset i vinter, är ju dessutom ledig 3,5 v över jul och nyår så då är planen att fixa färdigt i köket och arbetsrummet. Hade varit väldigt, väldigt skönt att få det klart!

Nu ska jag njuta av min varma choklad som Gustaf har fixat till mig och titta på Da Vinci-koden...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Toppen92.blogg.se

Vardagslogistik, hästar, renovering och att finna sig själv och

RSS 2.0